آیا ایران با تیم ترامپ گفتگویی داشته است؟

آیا ایران با تیم ترامپ گفتگویی داشته است؟
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 10:04

معاون وزیر خارجه در مورد گفتگوی ایران با تیم رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا توضیحاتی ارائه کرد.

العالم- ایران

معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه کشورمان ، با اشاره به سفر امروز (دوشنبه) وزیر امور خارجه فرانسه به تهران و همچنین سفر آتی نخست وزیر سوئد به کشورمان و گسترش تعاملات ایران با دیگر کشورهای اروپایی در زمینه های مختلف گفت: سطح روابط ایران واروپا از سطح عادی فراتر است.

مجید تخت روانچی، اعلام کرد: نخست وزیر سوئد از تاریخ 22 تا 24 بهمن‌ماه در راس یک هیات اقتصادی و سیاسی در تهران خواهد بود.

معاون اروپایی و آمریکای وزیر امور خارجه در ارتباط با سفر وزیر امور خارجه فرانسه که قرار است امروز (دوشنبه) به تهران صورت گیرد، گفت: این سفر در ادامه بحث‌ها و گفت‌وگوهایی است که پیش از این با فرانسه داشتیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به سفر چندی پیش رئیس جمهور کشورمان به پاریس و دیدارش با تعدادی از مقامات ارشد این کشور اروپای غربی گفت: در آن‌جا توافقات زیادی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف انجام شد که آثار آن را به مرور در حال مشاهده هستیم.

وی به برخی از همکاری‌های اقتصادی بین ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: به طور مثال بین پژو فرانسه و ایران خودرو توافقی صورت گرفت و در آینده نزدیکی محصول مشترک دو شرکت بیرون خواهد آمد.

وی همچنین  با بیان این‌که «سفر چندماه پیش بنده به فرانسه در چارچوب مشورت های سیاسی منظم بین دو کشور انجام شد» ،افزود: سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران نیز علاوه بر بحث برگزاری کمسیسون مشترک دو کشور در همین چارچوب انجام می‌شود.

تحت روانچی با بیان این‌که «کمیسیون مشترک دو کشور ایران و فرانسه در طی این سفر به ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار می‌شود»، توضیح داد: این کمیسیون شامل موضوعات متعددی است و ما در حال حاضر بر روی سند مشترکی که در پایان سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران منتشر خواهد شد، در حال فعالیت هستیم.

وی با بیان این‌که «در جریان برگزاری این کمیسیون، توافق‌هایی که بین دو کشور در حوزه‌های مختلف اقصادی، فرهنگی و سیاسی در مدت اخیر انجام شده، بار دیگر مرور می‌شود»، ادامه داد: علاوه بر مسائل دوجانبه در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی نیز دو کشور رایزنی و گفت‌وگو خواهند کرد تا با دیدگاه‌های یکدیگر درارتباط با این موضوعات بیشتر آشنا شوند.

گفت وگوهای ایران و کانادا

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با روند گفت‌وگوها بین ایران و کانادا و این‌که چه عاملی مانع شده این گفت‌وگوها به نتیجه محسوسی تا کنون دست پیدا نکند، گفت: دولت قبلی کانادا بسیار مواضع تندی علیه ایران داشت و تلاش می کرد که مواضع خود در مورد ایران را با کشورهایی تنظیم کند که با ما ضدیت داشتند.

وی افزود: مقامات  دولت جدید کانادا در زمان تبلیغات انتخاباتی و همچنین بعد از روی کار آمدن  جهت بهبود روابط دو کشور اظهار علاقه کرده بودند و حتی موضوع باز شدن سفارت‌خانه های دو کشور را مطرح کردند. ما نیز از این مقوله استقبال و تاکید کردیم که حاضریم با کانادا بر اساس حقوق بین‌الملل و همچنین اصل عدم مداخله در امور یکدیگر از موضع برابر، رابطه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این فرآیند مانعی وجود دارد و آن مانع قانونی است که در زمان دولت قبلی کانادا در مجلس این کشور تصویب شد و آن لغو مصونیت سیاسی ایران در این کشور است.

این دیپلمات عالی کشورمان تاکید کرد: این مانع حتما باید برداشته شود و بخشی از صحبت‌هایی که بین دو کشور در حال جریان است مرتبط با این موضوع است. البته به نظر می رسد که این فرایندی زمان‌بر باشد. ما نیز عجله‌ای در این ارتباط نداریم. یعنی علاقه‌مند هستیم که با کانادا در چارچوب اصول بین‌الملل و اصول خودمان که برای آن انقلاب کردیم رابطه حسنه داشته باشیم ولی تاکید بر رفع این مشکل داریم و به نظر می رسد که حل آن زمان می‌برد.

وی با بیان این‌که «صحبت‌ها بین ایران و کانادا همچنان ادامه دارد»، افزود: آن‌ها اظهار علاقه می‌کنند که با ایران وارد وادی جدیدی از روابط شوند، ما نیز این صبحت‌ها را خوب و مثبت می‌دانیم ولی تاکید بر این داریم که این صبحت‌ها باید ترجمه به عمل شود که مصداق روشن آن می‌تواند لغو قانونی باشد که به آن اشاره کردیم.

وی تاکید کرد: همان‌طور که اشاره کردم گفت‌وگوها بین دو کشور در جریان است و باید ببینیم که به مرور زمان به چه سمتی پیش می‌رود.

برنامه ای برای گفت وگو با تیم ترامپ نداریم

این دیپلمات ارشد کشورمان در ادامه گفت‌وگو خود با خبرنگار ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران از طریق لابی‌هایی که وجود دارد با تیم ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا گفت‌وگویی داشته است یا نه؟ اظهار کرد: ما هیچ گفت‌وگویی با تیم ترامپ نداشته‌ایم. برنامه‌ای در این زمینه نبوده است و برای آینده نیز برنامه‌ای در این ارتباط در حال حاضر نداریم.

وی ادامه داد:  بحث برجام موضوعی است که ما تا پیش از این در چارچوب آن با تمام کشورهای 5+1 از جمله آمریکا ارتباطاتی داشتیم و باید ببینیم که در ادامه، روند کار چگونه خواهد بود. قاعدتا چارچوب گفت‌وگویی که اکنون با 5+1 داریم باید ادامه پیدا کند ولی در همین راستا نیز باید کمی صبر کنیم که ببینیم که امور به چه نحو پیش می‌رود.

سفر نخست وزیر سوئد به تهران

تخت روانچی در ارتباط با سفر نخست وزیر سوئد به تهران نیز گفت: این سفر از 22 تا 24 بهمن‌ماه انجام خواهد شد. نخست وزیر سوئد در قالب یک هیات اقتصادی و سیاسی به ایران می‌آید و پیش‌بینی می‌کنیم که مباحث خوبی بین ایران و این کشور مهم اروپایی انجام شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های سوئد در حوزه‌هایی مانند صنعت، گفت: دو کشور در حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه انرژی و خودرو می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و این پتانسیل در دو طرف وجود دارد.

تخت روانچی تاکید کرد: این سفر نشان می‌دهد سطح ارتباط ما با اروپا از سطح عادی گذشته و به سطوح بالاتر ارتقاء پیدا کرده است.

معاون اروپا و آمریکا وزیر امور خارجه در مورد سفیر ایران در سوئیس نیز گفت: فرد مورد نظر برای تصدی مسئولیت سفارت ایران در سوئیس مشخص شده، روند اداری و دیپلماتیک آن در حال انجام است و بعد از اتمام این روند، نام وی اعلام خواهد شد.

همکاری های ایران و اتحادیه اروپا

وی در ارتباط با گفت‌وگوها و همکاری‌های ایران با اتحادیه اروپا در خصوص مسائل منطقه و اینکه آیا به نظر وی این گفت‌وگوها به نتیجه مشخصی خواهد رسید یا نه؟، تصریح کرد: پیش‌بینی در مورد نتایج این گفت‌وگوها کاری دشوار است ولی واقعیت این است که کشورهای اروپایی تحت تاثیر تحولات منطقه از جمله مسائلی همچون تروریست و مهاجرت آوارگان قرار گرفتند و می‌خواهند برای این مشکلات راه‌حل‌هایی را پیدا کنند.

این دیپلمات عالی کشورمان گفت: اتحادیه‌ اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه به ایران به عنوان یک کشور صاحب نظر و با تجربه که می‌تواند به حل و فصل معضلات منطقه‌ای از جمله  در ابعاد سیاسی، اجتماعی و ... کمک کند، نگاه می‌کنند. گفت‌وگوهای ما با اتحادیه اروپا در مورد مسائل منطقه در این قالب است ولی اینکه به نتیجه می‌رسد یا نه باید منتظر گذر زمان بود و دید که روند به چه سمتی سوق پیدا می کند .

تخت روانچی ادامه داد: آن‌چه روشن است این است که هر دو طرف تصمیم دارند که این گفت‌وگوها را ادامه دهند.

وی به روابط دو جانبه ایران و اتحادیه اروپا نیز اشاره کرد و گفت: وزارت‌خانه های مختلف ایران با کمیسیون‌های اتحادیه اروپا در حوزه‌های تخصصی خود ارتباط و تعامل دارند، رفت و امد زیادی بین آن‌ها برقرار است و به طور کلی روند مثبت است.

این دیپلمات عالی کشورمان ادامه داد: علاوه بر موضوعات دو جانبه، زمینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که در ارتباط با مسائل منطقه ای نیز همکاری و رایزنی بین دو طرف  انجام شود و همانطور که پیش از این گفتم هر دو طرف نسبت به این موضوع اظهار علاقه کرده‌اند و می‌خواهند این گفت‌وگوها ادامه پیدا کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها