ظریف: ایران و روسیه عامل مهم ثبات منطقه هستند

ظریف: ایران و روسیه عامل مهم ثبات منطقه هستند
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 11:29

همایش پانصد و پانزدهمین سال روابط تاریخی ایران و روسیه با قرائت پیام ظریف و لاوروف برگزار شد.

العالم- ایران

پیام محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به این همایش به شرح زیر است:

برگزاری همایش و نمایشگاه اسناد تاریخی به مناسبت ٥ قرن روابط ایران و روسیه اقدامی مهم و ارزشمند در روابط دو کشور است.

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراسیون روسیه دو کشور ریشه‌دار با پیشینه و تاریخی کهن هستند که جلوه‌های تمدنی و فرهنگی آنها همچنین اوازه جهانی شخصیتهای بزرگی مانند حافظ، سعدی، فردوسی، تولستوی، چخوف، پوشکین و دهها شخصیت دیگر مایه مباهات و فخر ادبیات جهان شده اند. کمتر کشورهایی را در جهان می‌توان سراغ گرفت که مانند ایران و روسیه مناسبات آنها به پنج قرن برگردد.

این رابطه فراز و فرودهای خود را داشته و با خاطرات تلخ و شیرینی همراه است اما ورای این خاطرات درس بزرگ این روابط کهن و پرلایه آن است که ایران و روسیه به عنوان دو همسایه باید روابط گسترده ای داشته باشند و روابط دو کشور باید در چند وجهی کردن و گسترش افقی و عمودی این رابطه بکوشند.

گسترش این رابطه نه فقط به نفع همه جانبه دو کشور بوده بلکه عامل مهمی در امنیت، ثبات و توسعه مناطقی چون آسیای مرکزی و خاورمیانه است.

امیدوارم روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و روسیه که در سه دهه گذشته در حال گسترش بوده و در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است در سایه اراده مسئولان دو کشور و تجربه ٥ قرن مناسبات تاریخی در تمامی عرصه ها رشد و گسترش یابد. 

بدون تردید برگزاری موفق این همایش تصویر خوبی از روابط دو کشور بر جای خواهد نهاد که می تواند زمینه گسترش پیوندهای مردمی و فرهنگی بین دو کشور را فراهم کرده و به تحکیم روابط دو جانبه هم کمک کند. 

اطمینان دارم تبادل نظر نخبگان و صاحبنظران علمی و فرهنگی دو کشور در این نشست فرصت تازه ای را برای رونق بخشیدن به دیپلماسی فرهنگی ایجاد کرده و به تحکیم و تقویت مناسبات فی مابین کمک خواهد کرد.
به باور من مراودات مستمر فرهنگی که مزین به حضور نخبگان و اندیشمندان دو کشور باشد علاوه بر این که می تواند به شکوفایی هر چه بیشتر اندیشه ها و آگاهی بخشی به نسل جوان امروز دو کشور منجر شود، می تواند به گسترش روابط در حوزه های سیاسی و تجاری کمک کند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها