استفاده از امواج زیر دریا برای خنثی کردن سونامی

استفاده از امواج زیر دریا برای خنثی کردن سونامی
دوشنبه 11 بهمن 1395 - 13:12

یک ریاضیدان در انگلیس تحقیق جدیدی را منتشر کرده که براساس آن احتمال خنثی کردن سونامی ها به وسیله صوت امواج زیر دریا وجود دارد.

العالم-گوناگون
به گزارش وایس، اسامه کادری ریاضی دان دانشگاه کاردیف انگلیس محاسباتی را در ژورنال Heliyon منتشر کرده که براساس آن احتمال خنثی کردن سونامی با صوت امواج زیر دریا وجود دارد.

هرچند اجرای واقعی چنین طرحی بسیار پر هزینه و از لحاظ فنی چالش برانگیز است، اما  انسان تا به حال وسیله دفاعی مناسبی برای مقابله با این بلای طبیعی در اختیار نداشته است.

صوت امواج یا امواج آکوستیک گرانشی(AGW) درحقیقت امواج عظیم زیر آب هستند که با سرعت صوت حرکت می کنند و به طور طبیعی و توسط زلزله و رویدادهای زمین شناختی دیر به وجود می آیند.

این امواج همراه سونامی ها وجود دارند و یکی از پیامدهای آن به حساب می آیند. از سوی دیگر در این اواخر دانشمندان ردیابی امواج آکوستیک گرانشی را  به عنوان مکانیسمی برای شناسای  سونامی و بلایای دیگر پیشنهاد کرده بودند.

کادری در این باره توضیح می دهد: امواج آکوستیک گرانشی علاوه برآنکه می توانند با سونامی ها مقابله کنند، قابلیت تبادل انرژی با امواج سطح اقیانوس ها را دارند. این تبادل انرژی را راحت تر می توان در طبیعت مشاهده کرد.

منبع:مهر

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها