مغرب به اتحادیه آفریقا بازگشت

مغرب به اتحادیه آفریقا بازگشت
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 05:17

سران کشورهای عضو اتحادیه آفریقا در نشست روز دوشنبه خود در پایتخت اتیوپی با بازگشت مغرب به این اتحادیه موافقت کردند.

العالم – آفریقا

مکی سال رئیس جمهور سنگال و محمد سالم ولد سالک وزیر امور خارجه جمهوری عربی دموکراتیک صحرا اعلام کردند که رهبران سی و نه کشور از مجموع پنجاه و چهار کشور عضو اتحادیه آفریقا به بازگشت مغرب به این اتحادیه رای مثبت دادند.

رئیس جمهور سنگال در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد:  سران سی و نه کشور عضو اتحادیه آفریقا با رای مثبت خود مغرب را به جمع کشورهای عضو این اتحادیه بازگرداندند. هر چند مسئله صحرای غربی هنوز حل نشده است، بازگشت مغرب به جمع کشورهای عضو اتحادیه آفریقا این امکان را فراهم می کند تا بتوانیم این مسئله را خودمان در داخل خانواده آفریقا حل و فصل کنیم. مسئله ای که در حال حاضر  بیش از هر چیز اهمیت دارد بازگشت مغرب به اتحادیه آفریقا است. مغرب از این پس عضو کامل اتحادیه آفریقا محسوب می شود.

الن جانسون سرلیف رئیس جمهور لیبریا نیز اعلام کرد اکثر کشورهای عضو با درخواست بازگشت مغرب به اتحادیه آفریقا موافقت کردند. آفریقا می خواهد یکصدا باشد و ما خواستار آن هستیم که همه کشورهای آفریقا متحد باشند.

نمایندگان جمهوری عربی دموکراتیک صحرا نیز در نشست روز دوشنبه آدیس ابابا شرکت کردند. مقامات مغرب تا کنون از عضویت در سازمانها یا شرکت در نشست های منطقه ای یا بین المللی که نمایندگان جبهه پولیساریو حضور داشته اند، خودداری کرده و حتی در نشست ها و کنفرانس هایی که پرچم جمهوری عربی دموکراتیک صحرا در آن بوده است، شرکت نکرده بودند.

بازگشت مغرب به اتحادیه آفریقا که می بایست از طریق رای گیری میان سران کشورهای عضو این اتحادیه صورت گیرد، از مهمترین موضوعات نشست روز دوشنبه سران آفریقا در پایتخت اتیوپی بود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از آدیس ابابا، دولت مغرب ژوئیه گذشته تمایل خود را برای بازگشت به اتحادیه آفریقا اعلام کرده بود. این کشور در سال 1984 در اعتراض به اقدام اتحادیه آفریقا مبنی بر پذیرش  جمهوری عربی دموکراتیک صحرا  که جبهه پولیساریو در صحرای باختری آن را تشکیل داد، از بزرگ ترین سازمان آفریقا خارج شد.

صحرای باختری یکی از مستعمره های پیشین اسپانیا است که مغرب آن را در سال 1975 ضمیمه خاک خود کرد. دولت مغرب پیشنهاد کرده است منطقه وسیع صحرای باختری که کمتر از یک میلیون جمعیت دارد، از خودگردانی گسترده برخوردار باشد اما همچنان تحت حاکمیت مغرب باقی بماند اما جبهه پولیساریو که از حمایت دولت الجزایر برخوردار می باشد، این طرح را رد کرده و بر ضرورت برگزاری همه پرسی درباره تعیین سرنوشت  صحرای باختری اصرار می ورزد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها