دلایل شایع کمر درد را بشناسیم

دلایل شایع کمر درد را بشناسیم
سه شنبه 12 بهمن 1395 - 13:26

اگر در ناحیه پایین بدنتان احساس درد می کنید، حتما می دانید که چقدر این درد می تواند حتی کارهای ساده را مشکل و طاقت فرسا کند. کارهای ساده مانند نشستن، خم شدن، یا راه رفتن ممکن است تقریبا غیر ممکن شوند، بازده کاری پایین آمده و فعالیت های سرگرم کننده را مختل کند.

العالم- گوناگون

اگر زمان زیادی را به انجام کارهای تکراری که نیاز به خم شدن دارند بگذارید، می توانید فشار روی دیسک ها را افزایش داده و این موضوع در کمر شما ایجاد درد می کند. خم شدن روی زانو برای از بین بردن فشار زیادی از روی کمرتان می تواند به کاهش درد کمک شایانی بکند.
بعضی مواقع یک حادثه مانند افتادن یا یک تصادف اتومبیل می تواند باعث درد ناحیه پایینی کمر شود. اما گاهی ممکن است که به نظر برسد این درد کاملا بی دلیل به وجود آمده است. کمر درد شما وقتی از خواب بیدار می شوید، شدت گرفته و یا ممکن است ناگهان در هنگام برخاستن از صندلی آغاز شود.

درد کمر می تواند به همین اندازه گیج کننده باشد. گاهی ممکن است تشخیص اینکه آیا واقعا این درد از کمر شماست یا نه نیز دشوار باشد و تلاش برای درک دلیل درد، فکر شما را مشغول کند. بسیاری از متخصصین توصیه می کنند که به دلایل مکانیکی کمر دردتان بیشتر توجه کنید، به جای اینکه به منابع درد آناتومی بپردازید.

آیا فتق دیسک، برآمدگی دیسک یا آرتریت مفاصل است که باعث این مشکل شده است؟ تصمیم گیری ممکن است بسیار سخت باشد بنابراین توجه به آنچه که انجام می دهید و موقعیت بدنتان می تواند بهترین راه برای تشخیص دلیل درد کمرتان باشد.

دلایل شایع کمر درد

۱- وضعیت نشستن نامناسب

وضعیت درست قسمت تحتانی کمرتان باید انحنای کمی به سمت داخل داشته باشد که لوردوسیس نامیده می شود. وقتی خمیده می نشینید، این منحنی لوردوسیس صاف شده یا حتی به سمت بیرون و در جهت عکس می شود. این منحنی به سمت داخل در ستون فقرات باعث افزایش فشار در دیسک های گیرنده شوک شده و ایجاد جابجایی در این دیسک ها کرده و در نهایت منجر به درد در ناحیه کمر می شوند. فیزیوتراپ شما می تواند به شما نحوه صحیح نشستن را آموزش بدهد تا درد را کاهش داده ، از بین ببرد یا از ایجاد درد جلوگیری کند.

۲- خم شدن مداوم

اگر زمان زیادی را به انجام کارهای تکراری که نیاز به خم شدن دارند بگذارید، می توانید فشار روی دیسک ها را افزایش داده و این موضوع در کمر شما ایجاد درد می کند. خم شدن روی زانو برای از بین بردن فشار زیادی از روی کمرتان می تواند به کاهش درد کمک شایانی بکند.

۳- برداشتن بار سنگین

مشاغلی که نیاز به جابجا کردن و بلند کردن بارهای سنگین دارند، فشار بسیار سنگینی را به ستون فقرات شما وارد می کنند. این فشار باعث کشیدگی ماهیچه ها شده و فشار وارده بر دیسک های مهره ای را افزایش داده و ایجاد سیاتیک یا دردهای کمر می شوند. بار های سنگین را به درستی بلند کنید تا از به وجود آمدن درد جلوگیری کرده و یا آن را کنترل کند.

۴- آسیب دیدگی

گاهی یک آسیب دیدگی باعث ایجاد کمر درد می شود. رمز و رازی وجود ندارد، افتادن، یک حادثه اتومبیل یا یک حادثه ورزشی همگی می توانند باعث کشیدگی ماهیچه های کمر شده و ایجاد درد کنند. در حالی که فیزیوتراپی به کاهش درد بعد از حادثه کمک می کند، همیشه بعد از حادثه به شما خواهد گفت که آیا صدمه جدی به ماهیچه های شما وارد شده است یا نه!

۵- تحلیل رفتگی

برخی از مواقع تحلیل رفتگی که نتیجه طبیعی افزایش سن است، باعث ایجاد درد می شود. شرایطی مانند تنگی کانال نخاعی، آرتریت یا بیماری تحلیل دیسک همگی باعث ایجاد درد می شوند. شرایط مادر زادی مانند اسپوندیلولیزیس یا اسکولیوسیس، می توانند باعث درد کمر شوند. برای بسیاری از دلایل کمر درد که از این نوع هستند، حرکت و ورزش به شکل چشمگیری در کاهش درد موثرند. ملاقات با فیزیوتراپ تان می تواند برای تشخیص روند بهبود درد شما با انجام حرکات ورزشی موثر باشد.

۶- بیماری های غیر مکانیکی

گاهی عوامل غیر مکانیکی و بیماری های خاصی مانند سرطان، سنگ کلیه، یا تومور منجر به ایجاد کمر درد می شوند. این علائم اغلب ولی نه همیشه به همراه دیگر علائم مانند کاهش وزن، تب، یا ناراحتی های دیگر که نشان دهنده عوامل غیر مکانیکی ایجاد درد هستند. این بیماری ها نادر هستند اما می توانند اتفاق بیفتند، بنابراین اگر درد کمر شما به مدت بیش از چند هفته بعد از انجام فیزیوتراپی ادامه پیدا کرد، به ملاقات پزشکان تان بروید تا از نبودن مشکل جدی تری مطمئن شوید.

۷- فیزیو تراپی کمک کننده است

اگر با درد ناگهانی قسمت تحتانی کمر مواجه شدید، با فیزیوتراپ تان یک قرار ملاقات بگذارید تا به شما کمک کند که در رفع درد کنونی چه کارهایی را باید انجام دهید. فیزیوتراپ باید بتواند سبک زندگی، میزان تحرک و پیشینه پزشکی شما را تحلیل کند تا علل درد را به درستی تشخیص دهد. با توجه به این عوامل فیزیکی و مکانیکی درد کمر می توانید با یک تغییر خودتان را از درد رها کنید.

با درک علت کمر دردتان می توانید قدم هایی را برای اصلاح عادات نشستن، بلند کردن اجسام و خم شدن که ممکن است مانع التیام کامل کمرتان شوند، بردارید. همچنین باید یاد بگیرید انجام کارهایی که ممکن است مانع بهتر شدن کمرتان شوند را متوقف کنید. به خاطر داشته باشید که اگر کمر درد شما بعد از چند هفته از شروع درمان ادامه پیدا کرد یا به همراه علائم دیگری مانند ضعف در پاها ، تغییر در عادات بلع و هضم و گوارش یا کاهش بی دلیل وزن بود، لازم است که به پزشک خود مراجعه کرده و درمان مناسب را با توجه به شرایطتان آغاز کنید.

 

منبع:وب‌سایت تناسب اندام

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها