توصیه روسیه برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

توصیه روسیه برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
پنج‌شنبه 14 بهمن 1395 - 14:15

وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اماراتی خود و دبیر کل اتحادیه عرب خواهان عضویت دوباره سوریه در این اتحادیه شد.

العالمسوریه
سرگئی لاوروف در حضور شیخ عبدالله بن زاید همتای اماراتی خود و احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب  خواهان پایان دادن به تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شد.

وی گفت : باقی  نگاه داشتن دمشق به این شکل و بیرون از اتحادیه؛  کمکی به برقراری صلح نمی کند.

لاوروف که هم اکنون برای شرکت در کنفرانس همکاری کشورهای عربی و روسیه در ابوظبی به سر می برد با این درخواست میزبانان خود را در تنگنای بزرگی قرار داد زیرا پرداختن به مساله لغو تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه از مسائل ممنوع بوده و کشورهای خلیج فارس  از حدود پنج سال قبل آن را تصویب کردند. 

وزیرخارجه روسیه افزود: شرکت ندادن دولت سوریه به عنوان عضو کامل سازمان ملل متحد در رایزنی های اتحادیه عرب به تلاش های مشترک ما کمکی نمی کند و معتقدم که در صورت بازگشت دولت سوریه به اتحادیه عرب این اتحادیه خواهد توانست نقش پر رنگ تری را ایفا نماید.

با این حال درباره میزان آمادگی دولت سوریه برای بازگشت به اتحادیه ای که با فشارهای کشورهای خلیج فارس ازآن خارج شده ابهام وجود دارد، به ویژه اینکه بیشتر این کشورها، میلیاردها دلار و هزاران تن سلاح برای ساقط کردن  دولت دمشق هزینه کرده اند.

گفتنی است مقام های سوریه نیز بارها به ویژه پس از کنفرانس آستانه و نشست هیات سوری در مقابل مخالفان مسلح که تروریست توصیف می شدند، ازمخالفت خود با عضویت مجدد در این  اتحادیه که آنرا  شریک در توطئه انهدام وتخریب کشورشان و ایجاد بی ثباتی می دانند ، سخن گفته اند.

لاوروف برای عادی سازی روابط در جبهه های مختلف مانند جبهه دولت و مخالفان از سویی و جبهه دولت و کشورهای عربی و خلیج فارس تلاش های زیادی می کند.

217-9

پربیننده ترین خبرها