نیویورک تایمز:

دردسر فرمان‌ترامپ برای شرکتهای‌آمریکایی درخاورمیانه

دردسر فرمان‌ترامپ برای شرکتهای‌آمریکایی درخاورمیانه
شنبه 16 بهمن 1395 - 10:50

با بالاگرفتن تنش بر اثر فرمان مهاجرتی ترامپ، شرکتهای آمریکایی با نگرانی روزافزون در حال سنجش تاثیرات بالقوه آن بر چشماندازهای تجاریشان در خاورمیانه به خصوص در عراق و ایران هستند.

العالم - آمریکا

 نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: شرکتهای بزرگ فعال در زمینه نظامی و انرژی، پس از سال 2003 و سرنگونی رژیم بعثی عراق، به بازسازی بخشهایی از این کشور کمک کردهاند. مسؤولان عراقی که کشورشان با آمریکا در نبرد علیه داعش همکاری گسترده ای دارد، از اینکه نام این کشور در بین هفت کشور مشمول ممنوعیت مهاجرت به آمریکا شده است آزرده خاطر شده اند.
در همین راستا، تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق خواهان اقدامی متقابل، یعنی ممنوعیت ورود آمریکاییهای دارای روادید عراق، به این کشور شدند. این افراد شامل پیمانکاران نیز میشود. اما مقامات ارشد سیاسی عراق با این توجیه که چنین اقدامی سبب به خطر افتادن استخراج نفت و تولید محصولات نفتی می شود، تاکنون با انجام آن مخالفت کردهاند.
با این وجود، برخی از مدیران اجرایی شرکتهای نفتی آمریکا از اینکه فرمان محدودیت سفر، منجر به تشدید دشمنی نسبت به آمریکاییهای حاضر در عراق شود یا اینکه کشورهای مشمول این فرمان اقدامی متقابل انجام دهند، ابراز نگرانی کرده اند.
دراگان وکوویچ، رئیس شرکت « مدیترانین اینترنشنال»، یک شرکت ماشین آلات سنگین فعال در خاورمیانه و شمال آفریقا، گفت: "آنچه عوض دارد، گله ندارد". وی افزود: قرار بود برای انجام مذاکراتی در زمینه انرژی با مقامات عراق، به این کشور سفر کند؛ اما اکنون برنامه تغییر کرده است.
علاوه بر آن، شرکتهای تجاری آمریکایی که به دنبال فضایی برای فعالیت در ایران می گردند، از فرمان جدید ترامپ دچار گرفتاری و پیچیدگی می شوند.
به نوشته نیویورک تایمز، بزرگترین قراردادی که می تواند با خطر جدی روبرو شود، قرارداد 16.6 میلیارد دلاری شرکت بوئینگ برای فروش هواپیماهای غیرنظامی است. این شرکت با تاکید بر اینکه این قرارداد، هزاران شغل را برای مردم آمریکا تضمین می کند، سعی کرد خود را از تشعشعات تصمیم جدید ترامپ دور نگاه دارد.

 

پربیننده ترین خبرها