رویترز:

توافق ضدایرانی ترامپ ونتانیاهو پیش از سفر به آمریکا

توافق ضدایرانی ترامپ ونتانیاهو پیش از سفر به آمریکا
سه شنبه 19 بهمن 1395 - 13:36

به نوشته رویترز، مواضع دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو پیش از سفر نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به آمریکا به یکدیگر نزدیک شده است.

العالم - آمریکا

رویترز در مطلبی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا از آزمایش موشکی ایران برای نزدیک کردن مواضع خود در خصوص سیاست سختگیرانه‌تر آمریکا بر ضد تهران، پیش از دیدار نخست‌شان در کاخ سفید استفاده کرده اند.
اما افراد آگاه به تفکر دولت ترامپ می‌گویند استراتژی در حال تغییر دولت این کشور احتمالاً هدف «لغو» توافق هسته‌ای ایران با 6 قدرت جهانی را دنبال نمی‌کند؛ هدفی که ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی به دنبال تحقق آن بود. به باور آن‌ها، دولت ترامپ می‌خواهد شرایط حاکم بر اجرای توافق را دشوارتر کند و برای مذاکره مجدد در خصوص بندهای اصلی آن، جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهد.
به گفته آن‌ها، گزینه‌های ترامپ شامل مواردی نظیر تفحص گسترده‌تر پایبندی ایران به وسیله نهاد ناظر هسته‌ای سازمان ملل (آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) از طریق دسترسی به مراکز نظامی ایران، و حذف بندهای «مرتبط با پایان توافق» است که اجازه می‌دهد برخی از محدودیت‌های اعمال‌شده بر فعالیت هسته‌ای ایران در 10 سال و برخی محدودیت‌های دیگر پس از 15 سال لغو شوند.
در حرکتی که به عنوان تغییر نگرش نتانیاهو قلمداد می‌شود، در اسرائیل تمامی نشانه‌ها از همراهی وی با طرح رئیس‌جمهور نوظهور آمریکا حکایت دارد. وی دو سال پیش با سخنرانی در کنگره آمریکا برای تقویت مخالفت با توافق هسته‌ای تازه‌پای ایران که وی آن را با عنوان «اشتباهی تاریخی» که باید نابود شود تقبیح کرد، کاخ سفید اوباما را خشمگین کرد.
در حالی که ترامپ و نتانیاهو برای دیدار 15 فوریه (26 بهمن) آماده می‌شوند، کانون توجه به آزمایش موشک بالستیک هفته گذشته ایران کشیده شده است. علی‌رغم ادبیات تند ترامپ و مقامات دولت وی در این خصوص، آزمایش موشکی ایران به رئیس‌جمهور جدید جمهوری‌خواه آمریکا و سرکرده محافظه‌کار اسرائیلی – که اغلب رابطه تلخی با سلف دموکرات ترامپ، باراک اوباما داشت – فرصت زودهنگامی داد تا نشان دهند برای تلاش به منظور محدود کردن بلندپروازی‌های نظامی ایران توافق نظر دارند.

پربیننده ترین خبرها