اسناد جدید فاش کردند؛

نقش "اسرائیل" در توافق تیران و صنافیر

نقش
جمعه 22 بهمن 1395 - 12:14

در ادامه موج افشاگری درباره توافقنامه "تیران و صنافیر" که بین مصر و عربستان امضا شد، شبکه ماهواره ای "مکملین"، (شبکه حامی انقلاب مصر و مخالف کودتای نظامی در این کشور)، اعلام کرد رأس ساعت ده شب جمعه به وقت قاهره سند جدیدی را درباره نقش پنهان "اسرائیل" در امضای توافقنامه "تیران و صنافیر" افشا می کند.

العالم - مصر

به گزارش سایت "عربی 21" مصر و عربستان در روز 8 آوریل 2016 با حضور عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و ملک سلمان، پادشاه عربستان در قاهره، توافقنامه ترسیم خطوط دریایی را بین خود امضا کردند. این توافقنامه در آن زمان جنجال وسیعی را به پا کرده و با مخالفت گسترده مردم مصر رو به رو شد.
طبق این توافقنامه، مصر، دو جزیره تیران و صنافیر را به ریاض واگذار کرد.
از سوی دیگر خبرنگاری به نام "احمد سمیر" در یکی از قسمت های برنامه "المیدان" که دیروز پنج شنبه پخش شد گفت که به بررسی سند جدید خواهد پرداخت. این سند، گوشه ای از نحوه مدیریت سیاست خارجی مصر در دوره "کودتا" را شرح می دهد و اطلاعاتی را درباره کسانی که کنترل امنیت ملی مصر را به دست دارند، افشا می کنند.
سمیر در یکی از برنامه های "المیدان" و نیز به سایت عربی 21 گفت که  این سند جزئیات تازه ای را درباره دخالت "اسرائیل" در فروش دو جزیره تیران و صنافیر را فاش می کند و بخش عمده ای از ماهیت نقش اسرائیل در توافقنامه را تشریح خواهد کرده و ثابت می کند طرف های دیگری هم در امضای این توافقنامه نقش داشته اند.
گفتنی است رئیس سندیکای روزنامه نگاران مصر که روابط نیز با حکومت "کودتا" دارد به نام "مکرم محمد احمد"، اولین کسی است که به صراحت پرده از دخالت رژیم اسرائیل در این توافقنامه برداشته و تأکید کرد که مصر پروژه تأمین امنیت تیران و صنافیر را پس از واگذاری آن دو به عربستان، به رژیم اسرائیل واگذار خواهد کرد.
مکرم به شبکه ماهواره ای "صدی البلد" گفت: "مصر این توافقنامه را امضا کرد ... در امضای این توافقنامه، طرف سومی هم هست که همان اسرائیل است. مصر پروژه های امنیتی این دو جزیره را به اسرائیل خواهد سپرد. این واگذاری باید با موافقت عربستان، مصر و اسرائیل صورت گیرد.. اقدامات مربوط به این فرآیند هنوز ادامه دارد."
در تاریخ 17 ژانویه گذشته دیوان اداری مصر با صدور حکمی، رأی به بطلان توافقنامه واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان داد.
"احمد الشاذلی"، رئیس این دیوان در نشستی که از تلوزیون دولتی و برخی شبکه ای ماهواره ای پخش شد گفت: "این دیوان به اتفاق آرا رأی به تعلق دو جزیره تیران و صنافیر به مصر داده است."
شبکه "مکملین" نیز در تاریخ 31 ژانویه بخش ویژه ای را به پخش و شرح سندهای جدید شامل مکالمه های تلفنی بین "سامح شکری"، وزیر خارجه مصر و عبد الفتاح سیسی اختصاص داد.
در این مکالمه که در برنامه "مصر النهارده" پخش شد، سامح شکری برخی تحرکات دیپلماتیک خود را برای سیسی تشریح کرده و در برخی موارد با او مشورت می کند.
شکری در این گفتگوی تلفنی درباره مشارکت در کنفرانس لوزان مربوط به بحران سوریه و نیز نقش کویت در بهبود روابط مصر با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر مسائل سیاسی با سیسی مشورت می کند.
208

پربیننده ترین خبرها