اعلام آمادگی ایران برای شرکت در بازسازی عراق

اعلام آمادگی ایران برای شرکت در بازسازی عراق
دوشنبه 25 بهمن 1395 - 14:00

وزیر صنایع و معادن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد آمادگی تهران را برای حضور در مرحله بازسازی شهرها، زیرساخت ها و نیز تامین کالاهای مورد نیاز عراق اعلام کرد.

العالم- ایران

محمد رضا نعمت زاده و سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق، صبح امروز (دوشنبه) در بغداد آخرین روند همکاری های دو کشور در زمینه های تجارت و سرمایه گذاری و نیز سرمایه گذاری های مشترک، بویژه از سوی بخش خصوصی دو کشور و نیز مسائل بانکی را بررسی کردند.
وزیر صنایع و معادن و تجارت ایران که صبح امروز برای افتتاح سومین نمایشگاه اختصاصی ایران وارد بغداد شده است، در این دیدار ضمن تبریک پیروزی های اخیر نیروهای عراقی در نبرد علیه تروریسم، ابراز امیدواری کرد که پیروزی نهایی در موصل علیه گروه تروریستی داعش هر چه زودتر محقق شود.
وی ضمن بیان اینکه امروز برای افتتاح نمایشگاه اختصاصی ایران وارد بغداد شده است، گفت: هدف از برپایی نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد، فراهم کردن ارتباطات بیشتر میان بخش های خصوصی و بازرگانان دو کشور است و در نمایشگاه امسال علاوه بر محصولات مختلف، ماشین آلات تولیدی نیز عرضه شده است تا طرف های عراقی با توانمندی های صنعتی ایران بیشتر آشنا شوند.
نعمت زاده ابراز امیدواری کرد که با برقراری این ارتباطات و فراهم شدن زمینه های سرمایه گذاری مشترک و کار در پروژه ها و طرح های مشترک، عراقی ها هر چه زودتر وارد عرصه تولید شوند.
وی با بیان اینکه ایران طی 38 سال گذشته برغم تحریم های ناعادلانه پیشرفت های چشمگیری در حوزه های مختلف صنعتی داشته و اکنون آمادگی دارد که تجربیات خود را در اختیار عراق قرار دهد.
نعمت زاده در این دیدار از طرف عراقی خواست در جهت برداشتن موانع جهت توسعه روابط تجاری، بویژه در حوزه ارتباطات بانکی، تلاش کند.
وزیر صنایع و معادن و تجارت ایران همچنین آمادگی کشورمان را برای مشارکت در بازسازی شهرها، زیر ساخت ها، تاسیسات و نیز تامین کالاهای مورد نیاز عراق اعلام و ابراز امیدواری کرد که مرکز تجاری دائمی عرضه محصولات ایرانی در نمایشگاه بغداد بزودی گشایش یابد.
براساس این گزارش، سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق نیز در این دیدار روابط کشورش با ایران را روابطی راهبردی خواند و گفت که این روابط تنها به روابط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی محدود نمی شود، بلکه ثبات در روابط ایران و عراق، به منزله ثبات در منطقه است.
وی در خصوص موانع مورد اشاره همتای ایرانی خود بر سر راه تجارت و همکاری های اقتصادی نیز گفت که برای رفع موانع تجاری و صنعتی میان دو کشور دستورات لازم صادر شده است.
الجمیلی درخصوص نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد را که سومین دوره آن از دیروز یکشنبه در محل دائمی نمایشگاه های بغداد آغاز بکار کرد و امروز رسما افتتاح می شود، گفت: این نمایشگاه پنجره جدیدی بر روی مردم عراق محسوب می شود تا مردم عراق از توانمندی های صنعتی و تولیدی ایران آگاه شوند.
وی در بخش دیگری از مذاکرات با همتای ایرانی خود، از شرکت های ایرانی خواست در تامین روغن مایع و شیر خشک جیره غذایی عراق مشارکت کنند و گفت که در این زمینه دو کشور یک یادداشت تفاهم امضاء کرده اند و ما امیدواریم این یادداشت تفاهم هرچه سریعتر اجرایی شود.

الجمیلی اضافه کرد: در این خصوص موافقت های لازم از کمیسیون اقتصادی دولت عراق اخذ شده است.
وزیر برنامه ریزی و سرپرست وزارت تجارت عراق در ادامه سخنانش همچنین به زمینه های همکاری دو کشور و نیاز کشورش برای ایجاد سیلوهای جدید اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ایران در زمینه ساخت سیلو از تجربه بالایی برخوردار است و عراق نیز نیاز مبرم به ساخت سیلوهای جدید دارد، دو کشور می توانند در این خصوص همکاری گسترده ای داشته باشند.
الجمیلی، از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار با همتای ایرانی اش را مساله تامین مصالح ساختمانی ذکر کرد و گفت: امروز شخصا در نمایشگاه اختصاصی ایران حضور خواهد یافت. 

نعمت زاده بامداد امروز برای شرکت در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه اختصاصی ایران در بغداد و دیدار با مقام های این کشور وارد پایتخت عراق شد.
وی قرار است با وزیر صنایع و معادن عراق نیز دیدار کند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها