سازمان حقوقی عربی هشدار داد:

لطمه‌ای که سازمان ملل به حیثیت خود می زند

لطمه‌ای که سازمان ملل به حیثیت خود می زند
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 09:52

یک سازمان عربی حقوق بشر با ارسال نامه ای برای "آنتونیو گوترش"، دبیر کل سازمان ملل متحد مراتب نگرانی خود را از خبرهایی درباره کاندید "تسیبی لیونی"، وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی برای سمت معاون دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد.

العالم - فلسطین اشغالی
این سازمان حقوقی در بیانیه ای تأکید کرد، سازمان ملل متحد طی سال های گذشته اشتباه های بسیاری را مرتکب شده و لطمه های شدیدی به حیثیت خود وارد کرده است؛ این سازمان در برخورد با بحران هایی که گریبانگیر کشورهای مختلف شده است، ناتوان بوده و فقط به صدور بیانیه و محکوم کردن و ابراز نگرانی بسنده کرده است.
این سازمان تصریح کرد که مسئله فلسطین گواهی است بر ناتوانی سازمان ملل و دستگاه های زیرمجوعه آن. سازمان ملل طی سال ها اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی و ارتکاب انواع و اقسام جنایت ها در حق ملت فلسطین، نه تنها نتوانسته است طغیان این رژیم متجاوز را مهار کند بلکه در موارد متعددی آن را تشویق کرده است.
این سازمان حقوقی عربی در بیانیه خود به موارد متعددی از این حرکت های تشویقی سازمان ملل اشاره می کند؛ از جمله انتخاب این رژیم عنوان رئیس کمیسیون حقوق بشر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل در تابستان 2016 و انتصاب به عنوان معاون کمیسیون سیاسی مبارزه با استعمار در ژوئن 2014. و به این ترتیب این سازمان با رژیم اسرائیل به عنوان یک کشور عادی و طبیعی برخورد کرده است نه یک رژیم اشغالگر که هیچ احترامی برای قوانین بین المللی قائل نیست.
در این بیانیه آمده است چگونه ممکن است لیونی برای چنین سمت حساسی کاندید شود؟ وی از ابتدای جوانی از سال 1980 وارد ارتش رژیم اشغالگر شد و از سال 1983 نیز کار خود را در موساد شروع کرد. او در چندین عملیات کثیف و ترور اشخاصی مثل "مأمون مریش" در آگوست 1983 در آتن، پایتخت یونان دست داشته است.
وی همچنین از سال 2001 تا 2014 در کابینه های مختلف رژیم صهیونیستی مسئولیت های مختلفی داشته است؛ کابینه هایی که هر یک در طرح نقشه های مختلف شهرک سازی، سرکوب اعتراض های مردم فلسطین و بازداشت و قتل و شکنجه آنها و یهودی سازی قدس و سلب هویت ساکنان اصلی این شهر و مصادره اموال و املاک آنها و تخریب منازلشان مسئول بوده اند حال آنکه تمام این جرایم در قانون بین الملل، جنایت جنگی محسوب می شوند.
علاوه بر اینها لیونی عضو کابینه ای بوده است که در تاریخ 27/12/2008 جنگی را علیه غزه شروع کرد که هزاران کشته و مجروح بر جای گذاشت و خانه ها و مدرسه ها و بیمارستان های بسیاری را ویران کرد و میلیون ها دلار خسارت مادی به بار آورد و آثار و تبعات آن هنوز هم باقی ست.
این سازمان در بیانیه خود آورده است: "پس از این جنگ خونین، اعضای کابینه اسرائیل از جمله لیونی در سراسر جهان تحت تعقیب قرار گرفتند؛ در تاریخ 13/12/2009 یک دادگاه انگلیسی حکم بازداشت وی را صادر کرد، اما دولت انگلیس به منظور جلوگیری از تعقیب لیونی در در اکتبر 2011 و مه 2014 به وی مصونیت ویژه داد. لیونی همچنین از بیم پرونده تحقیقات جنایی که دادستان بلژیک علیه وی باز کرده بود، در تاریخ 23/1/2017 سفر خود به بروکسل را لغو کرد."
این سازمان حقوقی خواستار احیای حیثیت و جایگاه سازمان ملل شده و گفت که این سازمان بهتر است به جای تشویق این رژیم، به دنبال ایجاد راهکارهای جدی و طرح برنامه های فوری برای حمایت از ملت فلسطین باشد.
208

پربیننده ترین خبرها