جروزالم پست: ترکیه برای اسرائیل از ایران جاسوسی می‌کرد

جروزالم پست: ترکیه برای اسرائیل از ایران جاسوسی می‌کرد
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 16:15

روزنامه جروزالم پست با اشاره به همکاری اطلاعاتی ترکیه و اسرائیل علیه ایران نوشت أنكارا اطلاعاتی را که از ایران جاسوسی می‌کرد در اختیار تل آویو قرار می داد.

العالم - ترکیه

در حالی که ترکیه و رژیم صهیونیستی از اواسط تابستان سال 1395 روابط دیپلماتیک خود را طی توافقی مجددا پس از 6 سال تنش از سر گرفتند، اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند روابط نظامی آنکارا و تل‌آویو علی‌رغم تمام همکاری‌های پیشین، تا آینده نزدیک سرد باقی خواهد ماند.

«ایتان کوهن» تحلیلگر امور ترکیه در اندیشکده «موشه دایان» وابسته به دانشگاه «تل‌آویو» می‌گوید: «آنکارا نمی‌خواهد بیش از حد حامی اسرائیل جلوه کند...توافق آشتی میان ترکیه و اسرائیل بیشتر ناشی از جست‌وجوی اسرائیل برای مشتری بالقوه قراردادهای گازی پرسود مدیترانه‌ای و تمایل ترکیه جهت بازگشت به صحنه منطقه‌ای رخ داد.»

کوهن در مصاحبه با روزنامه «جروزالم پست» گفت همچنین به دلیل عملگرایی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه درخصوص مسائل امنیتی منطقه از جمله بحران سوریه، تاثیر ساقط کردن جنگنده روسیه بر روابط آنکارا-مسکو، تداوم تهدید گروه داعش و تغییر مواضع کاخ سفید، همگی باعث بازگشت اردوغان به سمت تل‌آویو شد.

وی با اشاره به روابط نزدیکی که ارتش‌های ترکیه و رژیم صهیونیستی در روزگار گذشته (تا 6 سال پیش) داشتند تاکید کرد با وجود نزدیک شدن سران ارشد سیاسی به هم اما ارتش ترکیه اکنون نظامیان اسرائیل را رقیبی برای خود می‌داند.

ترکیه و رژیم صهیونیستی در گذشته از دهه 1960 متحدان نزدیکی در زمینه‌های صنایع نظامی، همکاری‌های امنیتی، اشتراک گذاری اطلاعات محرمانه و تمرینات نظامی بوده و درپی دو توافقی که در سال‌های 1994 و 1996 امضا کردند به نزدیک‌ترین شرکای نظامی در منطقه تبدیل شدند.

جروزالم پست همچنین تصریح کرد آنکارا بعنوان متحد نزدیک تل‌آویو، اطلاعات محرمانه‌ای را که از ایران جاسوسی کرده بود، در اختیار اسرائیل قرار می‌داد.

بعلاوه ترکیه یکی از اصلی‌ترین خریداران تسلیحات اسرائیلی بود به‌گونه‌ای که تا کنون 650 میلیون دلار تجهیزات پیشرفته برای تانک‌های M-60، 1 میلیارد دلار جنگنده‌های F-4E، 200 میلیون دلار پهپادهای پیشرفته هِرون، 200 میلیون دلار سیستم‌های نظارتی و شناسایی و همچنین 150 میلیون دلار سامانه‌های موشکی پیشرفته و مهمات هوشمند خریداری کرده است.

بعد از حمله نظامیان اسرائیلی به کشتی «ماوی مرمره» حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار «غزه» - که به کشته شدن 9 فعال حقوق‌بشری ترک و زخمی شدن 60 تن دیگر منجر شد – آنکارا تمام پروژه‌های دفاعی و همکای‌های نظامی با تل‌آویو را قطع کرد.

منبع: فارس

پربیننده ترین خبرها