روزنامه آمریکایی یو اس ای تودی:

«به خاطر اسرائیل، جلوی شهرک‌سازی ها را بگیرید»

«به خاطر اسرائیل، جلوی شهرک‌سازی ها را بگیرید»
چهارشنبه 27 بهمن 1395 - 23:52

در حالی که تندورهای اسرائیل با استفاده از فرصت روی کار آمدن ترامپ در حال تلاش برای گسترش شهرک های صهیونیستی در سرزمین های اشغالی هستند، شماری از تحلیل گران و کارشناسان اسرائیلی معتقدند که چنین اقدایم به ضرر این رژیم خواهد بود و برای حفط آن، باید از چنین اقدامی خودداری شود.

العالم - فلسطین اشغالی

پایگاه اینترنتی روزنامه یو اس ای تودی در مقاله ای مشترک از تل آویو به قلم آمی آیالون، مدیر سابق آژانس امنیتی اسرائیل موسوم به شین بت، گیلعاد شِر، یکی از مذاکره کنندگان ارشد پیشین اسرائیل، و اورنی پتروشکا، کارآفرین بخش فناوری های پیشرفته در اسرائیل، که هر سه از مدیران اصلی سازمان غیرحزبی اسرائیلی به نام آینده آبی سفید هستند، نوشت: ماهیت غیرمطمئن و پرهرج و مرج اختلافات اسرائیل و فلسطینیان، در دوران حکومت دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور جدید آمریکا، بیش از پیش تشدید شده است. به عنوان مثال، بیانیه های دولت ترامپ در خصوص شهرکهای موجود در کرانه باختری، مبهم و غیرمنتظره بوده است. از یک سو، مقامات دولت ترامپ گفته اند که شهرک‌سازی ها در کرانه باختری ممکن است در راستای روند دستیابی به صلح (با فلسطینیان) کمک کننده نباشد. از سوی دیگر، همین مقامات گفته اند که وجود شهرک ها مانعی بر سر راه صلح نیست.

نویسندگان این مقاله افزودند: اینجا در اسرائیل، ائتلاف جناح راستگرا و جامعه شهرک نشینان بر این باورند که مسیر الحاق کرانه باختری (به اسرائیل) اکنون هموار شده است. اسرائیل در خلال 50 سالی که کرانه باختری را تسخیر کرده بود (به اشغال درآورده بود) آن را به خود ملحق نکرد، اما علت آن این نبوده است که رؤسای جمهور سابق آمریکا اسرائیل را از این کار منصرف کرده اند، بلکه علت آن این بوده است که چنین حرکتی (الحاق کرانه باختری به اسرائیل) باعث نابودی کل جنبش صهیونیسم خواهد شد.

امروزه، حدود دو و نیم میلیون فلسطینی در کرانه باختری زندگی میکنند. به ثمر نشستن آرمان صهیونیسم از طریق تشکیل موطنی دموکراتیک برای مردم یهودی در سرزمینی است که در درون مرزهایی قرار داشته باشد که اکثریت ساکنان آن یهودی باشند. از اینرو، اسرائیل نمیتواند شامل کرانه باختری باشد (که اکثریت قاطع ساکنان آن مسلمان و بعضاً مسیحی هستند).

تمام شهرک های یهودی نشین که در شرق دیوار حائل امنیتی در کرانه باختری ساخته شده اند و همچنین ادامه اشغال کرانه باختری، تهدیداتی جدی برای موجودیت اسرائیل و امنیت آن به حساب میآیند. اعلام اخیر کابینه اسرائیل که 5500 واحد مسکونی دیگر در شهرک های جدید در کرانه باختری احداث خواهد کرد، این تهدید را وخیم تر از گذشته کرده است.

نویسندگان این مقاله در ادامه تأکید کردند که بهترین روش برای تأمین امنیت کشور یهودی اسرائیل، راه حل دو کشوری است که دولت های گذشته آمریکا نتوانستند آن را به کرسی بنشانند. اشتباه دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا، در این خصوص این بود که پیشبرد روند صلح و توافق برسر راه حل دوکشوری را منوط به گفتگوهای دوجانبه میان اسرائیل و مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین کرده بود. این در حالی است که بدون مداخله کشورهای قدرتمندی مانند آمریکا، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هیچ یک از دو طرف نامبرده از مواضع تند خود کوتاه نخواهد آمد.

دولت ترامپ اکنون این فرصت را دارد که بار دیگر روسیه را وارد این مذاکرات کند و آن را در کنار اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان ملل قرار دهد تا گروه چهارگانه بار دیگر عملاً وارد مذاکرات شود و دو طرف متخاصم را پای میز مذاکره بکشاند و آن ها را مجاب کند که با کوتاه آمدن از برخی از مواضع افراطیِ خود، به توافقی پایدار در رابطه با تأسیس دو کشور مستقل اسرائیلی و فلسطینی تن در دهند.

البته شکی نیست گام هایی که در این راستا برداشته میشود، تدریجی خواهد بود، ولی باید گام هایی استوار و ادامه دار در جهت دستیابی به واقعیت دوکشوری باشد که سرانجام منتهی به عادی سازی روابط، ثبات و احتمالاً توافقی جامع میان طرفین شود. آن توافق واقعاً توافقی نهایی خواهد بود و در تاریخ (آینده)، از هرکس (مثلاً ترامپ) که بتواند چنین توافقی را (میان اسرائیل و فلسطینیان) محقق سازد، قطعاً تجلیل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها