شرکت 9 گروه از مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه

شرکت 9 گروه از مخالفان سوریه در مذاکرات آستانه
پنج‌شنبه 28 بهمن 1395 - 11:13

وزارت امور خارجه قزاقستان اعلام کرد 9 گروه از مخالفان مسلح سوریه در مذاکرات آستانه شرکت می کنند. این مذاکرات امروز پنج شنبه 28 بهمن ماه (16 فوریه) دومین روز خود را سپری می کند.

العالم - سوریه
بخش اصلی هیئت مخالفان مسلح سوری شب گذشته وارد آستانه، پایتخت قزاقستان شد. اولین روز از مذاکرات آستانه دیروز با شرکت هیئتی از دولت سوریه، روسیه، ترکیه، اردن و قزاقستان به عنوان میزبان، برگزار شد.
سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان اعلام کرد دو دور از مذاکرات یادشده صبح روز پنج شنبه برگزار شد و اکنون دور سوم از این مذاکرات در سطوح عالی در حال برگزاری است. وی مذاکره مستقیم بین نماینده دولت سوریه و هیئت مخالفان را بعید ندانست.
وی تصریح کرد که موضوع مذاکرات در نخستین روز، تثبیت آتش بس جاری از 30 دسامبر گذشته تاکنون است. وی خاطرنشان کرد موضوع پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه نیز از جمله مسائل مورد بررسی و مناقشه در دومین روز از نشست آستانه است.
سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان در ادامه گفت روسیه، ایران و ترکیه به عنوان سه کشور تضمین کننده توافق آتش بس در سوریه تعدادی پیش نویس سند را آماده کرده اند؛ انتظار می رود این پیش نویس ها پس از آماده سازی و تکمیل در جلسه عمومی بعد از ظهر امروز پنج شنبه به امضا برسند.
در همین راستا "الکساندر موسیینکو"، مشاور سفارت روسیه در قزاقستان گفت سه کشور تضمین کننده آتش بس، منشور نهایی مذاکرات آستانه را امضا خواهند کرد.
موسیینکو تصریح کرد که امضای این سند از سوی دولت سوریه و مخالفان، "ایده آل" خواهد بود با این حال امضای کشورهای تضمین کننده آتش بس نیز کافی محسوب می شوند.
شایان ذکر است که رئیس هیئت سوری در این مذاکرات، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل است و رئیس هیئت مخالفان، "محمد علوش"، رئیس شاخه سیاسی گروه "جیش الاسلام" است. اولین نشست از این سری مذاکرات به هدف تثبیت آتش بس در 23 و 24 ژانویه گذشته در آستانه برگزار شد.
سری نشست های آستانه به منظور تقویت تلاش های صورت گرفته برای از سرگیری مذاکرات فراگیر سوریه در ژنو در 23 فوریه گذشته برگزار می شوند.
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها