موضوع مذاکرات ژنو انتقال قدرت در سوریه خواهد بود

موضوع مذاکرات ژنو انتقال قدرت در سوریه خواهد بود
سه شنبه 3 اسفند 1395 - 20:17

سازمان ملل متحد اعلام کرد که مذاکرات هفتۀ آیندۀ ژنو درباره انتقال قدرت در سوریه خواهد بود.

العالم اروپا
مایکل کانتِت، رئیس دفتر استفان دی میستورا فرستادۀ سازمان ملل به سوریه، امروز سه شنبه اعلام کرد: "دی میستورا در حال آماده کردن آخرین مقدمات مذاکرات ژنو است".
کانتت گفت: "دستورکار مذاکرات ژنو مبتنی بر قطعنامه های شورای امنیت خصوصاً قطعنامۀ 2254 خواهد بود قطعنامه ای که سازمان ملل با استناد به آن درپی حل بحران سوریه است. پاراگرف اجرایی دوم قطعنامۀ 2254 از فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل می خواهد که مذاکرات رسمی را بین طرف های درگیر برای بررسی مساله انتقال قدرت برگزار و بر مذاکرات نظارت کند".
مذاکرات ژنو با هدف بررسی مواد اصلی قطعنامۀ 2254 برگزار خواهد شد که "لزوم میانجیگری دی میستورا برای برقراری نظام حکومتیِ برخوردار از اعتبار، تکثر حزبی و عدم فرقه گرایی"، " تدوین قانون اساسی جدید" و "برگزاری انتخابات آزاد و سالم تحت نظارت سازمان ملل" جزء این مواد اصلی است.
پیش بینی می شود که طرف های متخاصم سوریه در مذاکرات ژنو به بررسی پیشنویس قانون اساسی سوریه (پیشنهادی روسیه)، آتش بس سراسری و برگزاری انتخابات در همۀ مناطق، تحت نظارت سازمان ملل، بپردازند. 
شورای عالی مذاکرات که یکی از گروه های مخالف سوریه است، چندی پیش اعلام کرد که درپی مذاکرۀ مستقیم با نظام دمشق درباره مساله انتقال قدرت است.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس امنیتی مونیخ حل بحران سوریه در آیندۀ نزدیک را بعید دانست و گفت: "امیدی به حل بحران سوریه در آیندۀ نزدیک ندارم؛ زیرا تا زمانی که همۀ طرف های متخاصم در سوریه به این نتیجه نرسند که هیچ طرفی نمی تواند بر طرف دیگری پیروز شود، برقراری صلح در این کشور غیرممکن خواهد بود".
214

 

پربیننده ترین خبرها