«آزمون ترامپ» ... سامانۀ موشکی پکن در دریای چین

«آزمون ترامپ» ... سامانۀ موشکی پکن در دریای چین
چهارشنبه 4 اسفند 1395 - 06:38

خبرگزاری رویترز در خبری که آن را آزمونی زودهنگام برای دولت ترامپ توصیف کرده، نوشته است که چین در آستانه تکمیل زیرساخت استقرار سامانه موشکی زمین به هوا در جزایر مصنوعی دریای چین جنوبی است.

العالم - آُسیا

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت چین در مرحله پایانی ساخت تأسیساتی در جزایر مصنوعی دریای چین جنوبی است که تصور می‌شود قرار است محل استقرار سامانه‌های موشکی زمین به هوای برد بلند باشند.

رویترز این مسئله را آزمونی زودهنگام برای «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا دانسته است که در طول رقابت‌های انتخاباتی وعده مقابله با پکن در دریای چین جنوبی را مطرح کرده بود.

دریای چین جنوبی میزبان یک سوم حمل و نقل دریایی جهان است و چین تقریبا تمام آب‌های آن را تحت حاکمیت خود می‌داند. با این حال برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام هم هریک بر بخش‌هایی از این دریا ادعای حاکمیت دارند و همین امر این منطقه را به یکی نقاط حساس و مناقشه‌برانگیز شرق آسیا بدل کرده است.

به گفته مقامات آمریکایی پکن در حال ساخت تأسیساتی با سقف متحرک در جزایر «سوبی»، «میسچیف» و «فیری» است که از جمله جزایر مصنوعی ساخته شده توسط چین هستند. تصور می‌شود که چین قصد دارد در این ساختمان‌ها موشک و جنگ‌افزار مستقر کند.

یک مقام اطلاعاتی آمریکایی در این رابطه گفت: «بعید است که چین در دریای چین جنوبی چیزی را بی‌دلیل بسازد. این تأسیسات شبیه تأسیساتی است که سامانه‌های موشکی زمین به هوا در آن‌ها مستقر می‌شوند، بنابراین نتیجه‌گیری منطقی این است که هدف از ساخت این تأسیسات هم همین است.»

یک مقام دیگر هم گفته است که به نظر می‌رسد این ساختمان‌ها 20 متر طول و 10 متر ارتفاع داشته باشند.

یک سخنگوی پنتاگون به رویترز گفته است که واشنگتن همچنان به سیاست «عدم نظامی کردن دریای چین جنوبی» پایبند است و از همه مدعیان بر این آب‌ها می‌خواهد بر اساس حقوق بین‌الملل عمل کنند.

سفارت چین در واشنگتن به درخواست برای اظهارنظر در مورد این خبر پاسخ نداده است.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه جدید آمریکا در جریان جلسه بررسی صلاحیتش در سنا گفت که باید از دسترسی چین به این جزایر مصنوعی جلوگیری کرد. این اظهارات تیلرسون خشم مقامات چینی را به همراه داشت.

دولت ترامپ اندکی بعد تلاش کرد از میزان مناقشه بکاهد و رئیس‌جمهور آمریکا در تماس با همتای چینی‌اش اعلام کرد که واشنگتن به سیاست چین واحد، مبنی بر عدم به رسمیت شناختن تایوان، ادامه می‌دهد.

منبع: فارس

پربیننده ترین خبرها