با الگوی بشقاب غذا وزن کم کنید!

با الگوی بشقاب غذا وزن کم کنید!
چهارشنبه 4 اسفند 1395 - 15:05

یک عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در صورتی که افراد بدون محاسبه کالری بخواهند وزن خود را کم کنند می‌تواند از الگوی بشقاب غذا استفاده کنند.

العالم-ایران
مژگان نوریان  با بیان اینکه کالری واحد اندازه‌گیری انرژی است، اظهار کرد: زمانی که از محاسبه کالری مورد نیاز هر فرد صحبت می‌کنیم در واقع انرژی را اندازه‌گیری می‌کنیم و برای اندازه‌گیری انرژی مورد نیاز بدن به پنج فاکتور نیازمندیم.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سن، وزن، قد، جنسیت و فعالیت فیزیکی روزانه عوامل موثر در میزان نیاز بدن به کالری است، اضافه کرد: در صورتی که انرژی دریافتی‌مان از طریق غذا و یا آشامیدنی‌ها بیشتر از نیاز بدن باشد، بدن انرژی مازاد را به صورت چربی ذخیره می‌کند.

نوریان با اشاره به اینکه زمانی وزن متعال است که انرژی دریافتی‌ از انرژی مورد نیاز بدن جهت سوخت و ساز و فعالیت فیزیکی بیشتر نباشد، گفت: در صورتی که انرژی دریافتی بدن کمتر از میزان انرژی مورد مصرف باشد دچار کاهش وزن می‌شویم. بر اساس فاکتورهای محاسبه انرژی در صورتی که فردی 500 الی 700 کالری کمتر از میزان مورد نیاز بدن انرژی دریافت هر هفته 500 گرم از وزن خود را از دست می‌دهد.

این عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: توصیه می‌شود کاهش وزن به تدریج اتفاق بیفتد و در صورتی که فرد به رژیم خود فعالیت فیزیکی نیز اضافه کند کاهش وزن سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

نوریان با اشاره به پنج گروه غذایی شامل غلات و مواد نشاسته‌ای، میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات و پروتئین‌ها افزود: چربی‌ها و شیرینی‌هایی جزء گروه‌های غذایی نیستند اما معمولا در رژیم غذایی همه افراد به دلیل طعم مطلوبی که به غذاها می‌دهند وجود دارد. استفاده از چربی‌ها، و شیرینی‌ها از لذت‌های غذا خوردن است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه محاسبه انرژی مورد نیاز بدن برای همه امکان‌پذیر نیست باید از مصرف غذاهای نشاسته‌ای که در قاعده هرم غذایی قرار دارند و بیشترین میزان انرژی دریافتی را به بدن می‌رسانند، روزانه تنها شش الی یازده سهم مصرف شود.

این عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: هر 30 گرم نان، چهار تا پنج قاشق غذاخوری برنج پخته، نصف لیوان ماکارونی پخته و یک سیب زمین 75 تا 90 گرمی یک سهم غذایی محسوب می‌شود.

نوریان با بیان اینکه به جای مصرف 60 گرم نان در وعده شام می‌توان هشت تا 10 قاشق برنج مصرف کرد،‌ گفت: در خصوص میوه‌ها روزانه دو تا چهار سهم توصیه شده و به صورت کلی سهم میوه‌ها و سبزیجات با هم پنج سهم است که برابر با حدود 400 گرم میوه و سبزیجات می‌شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه سبزیجات نسبت به میوه‌ها کالری کمتری دارند بهتر است به خصوص در وعده غذایی ناهار و شام حتی در میان وعده‌ها و صبحانه گنجانده شوند، گفت: از گروه گوشت‌ها دو الی سه واحد و از گروه لبنیات دو تا سه سهم باید استفاده کنیم؛ هر سهم گوشت برابر سی گرم گوشت می‌شود.

نوریان با اشاره به اینکه استفاده از تخم‌مرغ به دلیل کلسترول زیاد توصیه نمی‌شود، افزود: لبنیات یا یک لیوان شیر و یا سه چهارم لیوان معادل یک سهم از این گروه است. جمعا یک فرد بزرگ‌سال باید روزانه سه لیوان شیر و ماست مصرف کنند.

وی به الگوی ساده بشقاب غذا جهت کاهش وزن اشاره کرد و ادامه داد: در این الگو کافی است که در وعده‌های اصلی، نیمی از بشقاب غذا به سبزیجات و میوه‌ها اختصاص پیدا کند، یک‌چهارم به غذاهای نشاسته‌ای مانند برنج، نان، سیب‌زمینی، ماکارونی و ذرت و یک‌چهارم به غذاهای پروتئینی مانند گوشت، ماهی و تخم‌مرغ اختصاص یابد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد بدون محاسبه کالری بخواهند وزن خود را کم کنند می‌تواند از الگوی بشقاب غذا استفاده کنند زیرا زمانی که همراه غذا سبزیجات میل می‌شود مقدار فیبری که دریافت می‌شود که احساس سیری ایجاد می‌کند.

ایسنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها