يک تحليلگر سياسي پاکستاني مطرح کرد:

زد و بند آمريکا با طالبان افغانستان

 زد و بند آمريکا با طالبان افغانستان
جمعه 3 تير 1390 - 08:35

نويسنده و تحليل گر سياسي پاکستاني با اشاره به سخنراني اخير باراک اوبا رييس جمهوري آمريکا و اعلام تصميم خروج نيروهاي نظامي اين کشور از افغانستان، از زد وبند واشنگتن با طالبان در اين زمينه خبر داد.

ابوبکرالصديق جمعه در مصاحبه با شبکه خبري العالم با اشاره به اين که ميان طالبان و آمريکا درباره خروج نيروهاي آمريکايي از افغانستان توافقي وجود دارد؛ اظهار داشت: طالبان همواره قصد دارد نقش ويژه اي در آينده در افغانستان با مشارکت در روند سياسي ايفا کند.

وي گفت: منافع آينده طالبان و واشنگتن در افغانستان در اين توافق نهفته است.

 اوباما اعلام کرده است که 10 هزار نيروي نظامي ايالات متحده تا پايان سال جاري ميلادي و 23 هزار نيروي ديگر تا آخر سپتامبر سال 2012 افغانستان را ترک خواهند کرد.

گفته می شود بعد از خروج 33 هزار نظامي آمريکايي از افغانستان، دست کم 68 هزار نيروي ديگر در اين کشور خواهند ماند و پس از آماده شدن نيروهاي افغان براي به دست گرفتن امنيت اين کشور تا پايان سال 2013 اين کشور را ترک خواهند کرد.

نويسنده و تحليل گر سياسي پاکستاني با استقبال از نفس خروج نيروهاي آمريکايي، پيش بيني کرد که خروج آمريکا از افغانستان روابط کابل و اسلام آباد را بهبود بخشد و به ثبات بيشتر در دو کشور کمک کند.

الصديق گفت: مقامات و مردم پاکستان از خروج نيروهاي آمريکايي استقبال مي کنند زيرا به بازگرداندن امنيت و ثبات به اين منطقه به ويژه افغانستان کمک مي کند.

وي افزود: اين اقدام به پاکستان براي تقويت روابط خود با افغانستان و افزايش همکاري با کشورهاي منطقه براي برقراري ثبات بيشتر در افغانستان کمک خواهد کرد.

 الصديق اظهار داشت: حضور طولاني مدت نيروهاي خارجي در افغانستان باعث شده است کشورهاي موثر در منطقه نتوانند نقش خود را در زمينه کمک به برقراري صلح و امنيت در افغانستان ايفا کنند به ويژه اينکه اوضاع افغانستان پيچيده شده و نقش آفريني کشورهاي منطقه اي از جمله ايران ، پاکستان، هند و ساير کشورهاي ديگر را مي طلبد.
 
کارشناس پاکستاني با بيان اين که روابط افغانستان و پاکستان به دلايل متعددي از جمله مساله گروه هاي تروريستي و نوع تعريف منافع برخي کشورها در افغانستان بحراني بود؛ تاکيد کرد: اگر کابل و اسلام آباد مي خواهند شاهد ثبات باشند بايد بايکديگر همکاري کنند و هر اندازه روابط دو کشور گسترش يابد به همان اندازه فرصت هاي شغلي و همکاري مردم دو کشور افزايش خواهد يافت. 

پربیننده ترین خبرها