تلاش کویت و عمان برای روابط ایران و شورای همکاری

تلاش کویت و عمان برای روابط ایران و شورای همکاری
شنبه 7 اسفند 1395 - 15:14

نشریه پرشمارگان الجریده کویت درگزارشی با اشاره به تماس های اخیر مقامات عالی رتبه کویت و جمهوری اسلامی ایران با هدف فراهم کردن زمینه انجام گفتگوهایی میان تهران و شورای همکاری خلیج فارس، این اقدامات را مورد حمایت ریاض دانست.

العالم-ایران

بر اساس اعلام نشریه الجریده کویت، توجه به تلاشهای صورت گرفته از سوی دو کشور کویت و عمان در راستای بهبود روابط تهران- ریاض از اهمیتی بالا برخوردار است.

بنابر گزارش این نشریه، دولت عربستان سعودی از اقدامات شیخ صباح الاحمد امیر کویت و پیام کتبی اخیر وی به دکترحسن روحانی رئیس جمهوری ایران حمایت و وزارت امور خارجه عربستان نیز از تلاش های به عمل آمده جهت عادی سازی روابط با تهران استقبال می کند.
الجریده به صراحت تاکید کرده که سفر اخیر رییس جمهوری اسلامی ایران به کویت و مسقط فضایی از امید را در سطح منطقه ایجاد کرد و مقامات سعودی نیز پشتیبانی خود را از این رایزنی ها و سفر اخیر وزیر امور خارجه کویت به تهران اعلام کردند.
تلاش های سازنده مقامات دو کشور عمان و کویت در جهت میانجی گری میان ایران و عربستان در حالی است که دکتر روحانی همواره رویکرد سیاست جمهوری اسلامی ایران را حسن همجواری با همسایگان و تثبیت امنیت خلیج فارس دانسته و بر روابط سازنده و مثبت با همه کشورهای اسلامی تاکید کرده است.
این در حالی است که سران کویت و عمان با تاکید بر شرایط حساس منطقه ای و بین المللی، نتایج مذاکرات حسن روحانی با سران دو کشور را مورد بررسی قرار دادند و با توجه به تحولات حساس منطقه ای، بر اهمیت بهبود روابط دو کشور اسلامی تاکید کردند.
در حالی که ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس شرکای یکدیگر در منطقه بوده و از ظرفیت های فراوانی برای تقویت مناسبات برخوردار هستند، توجه به تحولات منطقه ای و به کار گیری ظرفیت های سازنده دو کشور ایران و عربستان سعودی و تاثیر همکاری های مشترک این دو کشور اسلامی در حل وفصل چالش های پیش رو، از اهمیت بالایی برخوردار است.
در همین خصوص و در راستای تحقق صلح و ثبات پایدار منطقه، دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جمع شرکت کنندگان کنفرانس امنیت مونیخ در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تروریسم در خاورمیانه ناشی از دخالت های نظامی بیگانگان است، تاکید کرد: مناقشه های این منطقه از جمله در عراق، بحرین و سوریه راه حل نظامی نداشته و نیازمند روند سیاسی است.
تاکید وزیر امور خارجه کشورمان بر امنیت و ثبات منطقه در حالی است که نقش این منطقه راهبردی در تامین کل امنیت منطقه مثال زدنی و واجد اهمیت بسیاری است و این مهم جز با مشارکت سازنده همه کشورهای منطقه، ممکن نیست.
اقدامات سازنده دو کشور کویت و عمان در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه در حالی است که وزیر خارجه کشورمان طرح تشکیل 'مجمع گفت وگوی منطقه ای' را مطرح کرده است؛ پیشنهادی بسیار سازنده و ثبات آفرین که نقشی مهم در جهت صلح و امنیت خلیج فارس ایفا خواهد کرد.
به هر روی، تلاش های صورت گرفته از سوی سران کویت و عمان در جهت برقراری صلح، ثبات و امنیت منطقه، به عنوان اقدامی سازنده و مثبت در جهت بهبود روابط تهران- ریاض و نتیجتا تحقق اهداف مشترک منطقه ای مورد تاکید همه کشورهای اسلامی است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها