واکنش عراقی ها به سفر غیرمنتظره الجبیر

واکنش عراقی ها به سفر غیرمنتظره الجبیر
شنبه 7 اسفند 1395 - 16:08

سفر امروز شنبه وزیرخارجه سعودی به بغداد با واکنش های مختلفی روبه رو شد، بطوری که برخی ابراز امیدواری کردند، این سفر سبب همکاری سعودی در مبارزه با تروریسم شود و در مقابل جمعی از نمایندگان پارلمان عراق آن را سفری غیرمنتظره و سوال برانگیز توصیف کردند.

'اسکندر وتوت' از نمایندگان بصره، استان نزدیک به مرزهای عربستان سعودی در جنوب عراق، در این خصوص گفته است که سفر عادل الجبیر به نحوی که انجام شده است مشکوک و سوال برانگیز است، بویژه اینکه ریاض در طول سنوات گذشته موضع منفی نسبت به روند سیاسی عراق داشته است.
این نماینده پارلمان عراق از جریان های سیاسی کشورش خواسته است که علیه این سفر موضع گرفته و مانع ورود مجدد وی به عراق شوند.

علامت سوال فراوان پیرامون سفر الجبیر

عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز گفته است که این کمیسیون از اصل سفر و اهداف و جزییات آن بی اطلاع بوده و فقط از طریق رسانه ها از آن مطلع شده است.
خانم 'اقبال الغراوی' گفته که انجام این سفر به این شکل محرمانه ای که صورت گرفته، علامت های سوال بسیاری پیرامون آن مطرح کرده است.
وی ابراز امیدواری کرده است که حداقل این سفر دستاوردهای مثبتی در مبارزه با تروریسم به دنبال داشته باشد و ریاض بتواند در این خصوص نقش مثبتی ایفا کند.

ابراز امیدواری برای بهبود روابط دو کشور

'اقبال عبدالحسین' دیگر عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز نسبت به سفر بدون اعلام قبلی الجبیر به بغداد ابراز بی اطلاعی کرده و او هم همانند دیگر نمایندگان پارلمان کشورش ابراز امیدواری کرده است که این سفر بتواند باعث بهبود روابط بین دو کشور عراق و عربستان شود.
رییس پارلمان عراق نیز در این خصوص لحظاتی قبل با انتشار بیانیه ای، از انجام سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به بغداد استقبال کرده و گفته است که امیدوار است گسترش افق های همکاری بین دو کشور باعث ثبات و امنیت در منطقه شود.

واکنش کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق

کمیسیون روابط خارجی در پارلمان عراق نیز روز شنبه در واکنش به اولین سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به بغداد، اعلام کرد که این کمیسیون در جلسه مذاکرات 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق با 'عادل الجبیر' حضور خواهد داشت.
'محمد نوری العبدربه' به خبرگزاری 'نینا' گفته است که دفتر حیدر العبادی به این کمیسیون اطلاع داده است که یکی از اعضای این کمیسیون در مذاکرات العبادی با الجبیر می تواند حضور داشته باشد.

نگرانی از تشدید تنش ها میان ریاض و بغداد

این در حالی است که برخی کارشناسان در عراق نگرانند ، این سفر همانند سفر قبلی نخست وزیر ترکیه به بغداد در اوایل ژانویه 2017، نه تنها باعث تنش زدایی بین دوکشور نشود، بلکه نتیجه عکس به دنبال داشته باشد و تنش ها را بین بغداد و ریاض تشدید کند.
به اعتقاد این کارشناسان ، عربستان سعودی هماننند ترکیه درصدد سنجش اوضاع عراق از نزدیک و گرفتن مواضع شدیدتر علیه آن است، بویژه اینکه این سفر تنها چند روز بعد از سفر رییس جمهور ترکیه به ریاض اتفاق افتاده است.
از طرفی برخی این سفر را مرتبط با تحرکات اخیر عربستان در منطقه در نزدیکی با رژیم صهیونیستی و تشکیل یک محور عربی - غربی - صهیونیستی علیه محور مقاومت در منطقه می دانند که 'دونالد ترامپ' رییس جمهور جدید آمریکا نیز از آن حمایت کرده است.
عادل الجبیر که امروز شنبه وارد عراق شد، بر خلاف عرف دیپلماتیک در بدو ورود خود به بغداد، به جای انجام مذاکرات با 'ابراهیم الجعفری' همتای عراقی اش در ساختمان وزارت خارجه عراق، بطور مستقیم با 'حیدر العبادی' نخست وزیر عراق دیدار و مذاکره کرد.

پربیننده ترین خبرها