مکزیک: یک پزو هم برای ساخت دیوار ترامپ پرداخت نمی‌کنیم

مکزیک: یک پزو هم برای ساخت دیوار ترامپ پرداخت نمی‌کنیم
شنبه 7 اسفند 1395 - 21:58

مقام های مکزیک اعلام کردند این کشور حتی یک پزو هم برای ساخت دیوار ترامپ بین آمریکا و مکزیک پرداخت نمی کند و در صورت فشار واشنگتن، به اقدام های تلافی جویانه دست می زند.

العالم - آمریکا

به گزارش دویچه وله، لوئیس ویدگارای، وزیر امور خارجه مکزیک هشدار داد، در صورتی که آمریکا برای تأمین بودجه مورد نیاز برای ساخت دیوار بزرگ در مرز خود با مکزیک، برای کالاهای صادراتی مکزیک به آمریکا تعرفه گمرکی اعمال کند، مکزیک نیز اقدام مشابهی را برای کالاهای آمریکایی اعمال خواهد کرد.

وی تأکید کرد به طور قطع این یکی از احتمالات است و تنها کاری که انجام نخواهیم داد این است که دست به سینه در برابر اقدام های آمریکا بایستیم.

از سوی دیگر مقام های مکزیکی نسبت به احتمال اجرای برنامه دولت جدید آمریکا برای اخراج مهاجران غیر مکزیکی حاضر در آمریکا به مکزیک با مخالفت واکنش نشان دادند.

پیشتر رئیس جمهوری مکزیک سفر خود به واشنگتن و دیدار با ترامپ را به دلیل اصرار آمریکا برای تحمیل هزینه ساخت دیوار بین مرز مکزیک با آمریکا را لغو کرده بود.

به طور کلی مقام های سیاسی هر دو کشور نگران تأثیر اجرای سیاست ضد مهاجرتی آمریکا با تکیه بر اقدام های نظامی از سوی دولت ترامپ بر روابط تاریخی سیاست و فرهنگی دو کشور هستند.

در روز 6 مارس نیز وزارت امنیت داخلی آمریکا آگهی جذب پیمانکار برای ساخت دیوار در مرز این کشور با مکزیک را منتشر کرد.

پیش بینی شده است که برای ساخت هر کیلومتر از این دیوار 4 میلیون دلار بودجه نیاز است.

هم اکنون حدود هزار کیلومتر از مرز آمریکا با مکزیک فنس کشی شده است که ساخت این فنس ها به دور دوم ریاست جمهوری جورج بوش باز می گردد.

پیشتر دونالد ترامپ اعلام کرده بود که مکزیک باید هزینه ساخت دیوار در مرز آمریکا با این کشور را پرداخت کند.

وی سپس اعلام کرد در صورتی که این هزینه از سوی مکزیک به صورت مستقیم تأمین نشود آمریکا تعرفه گمرکی 20 درصدی را علیه کالاهای مکزیکی ورودی به آمریکا اعمال خواهد کرد تا بتواند 14 میلیارد دلار بودجه مورد نیاز برای ساخت این پروژه را تأمین کند.

وی این اظهارات را پیش از سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهوری مکزیک به آمریکا ابراز کرد و تنها ساعاتی پیش از برگزاری ملاقات با رئیس جمهوری مکزیک اعلام کرد در صورتی که مکزیک تمایلی به تأمین بودجه ساخت این دیوار ندارد دلیلی برای ملاقات دو رئیس جمهوری وجود نخواهد داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها