آغاز برداشت گاز ترش از سکوی فاز 20 پارس جنوبی

آغاز برداشت گاز ترش از سکوی فاز 20 پارس جنوبی
دوشنبه 9 اسفند 1395 - 11:37

مجری طرح توسعه فازهای ٢٠ و٢١ پارس جنوبی گفت: همزمان با روشن شدن مشعل سکوی فاز ٢٠، عملیات برداشت گاز ترش با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب از مخزن پارس جنوبی آغاز شد.

العالم ـ ایران
به گزارش روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس ،علیرضا عبادی مجری طرح توسعه فازهای ٢٠ و٢١ پارس جنوبی افزود: مشعل سکوی فاز 20 پس از 55 روز کاری با باز کردن چاه های این سکو روشن شده و هم اکنون مراحل پایانی عملیات راه اندازی سکوی فاز٢٠ مطابق استانداردهای ایمنی در دست اجراست.

وی با بیان اینکه راه اندازی خط لوله ٣٢ اینچ حدفاصل سکوی ٢٠ با پالایشگاه خشکی این فازها مراحل پایانی را طی می کند، افزود: با آماده شدن این خط لوله در چند روز آتی، گاز برداشت شده از مخزن به پالایشگاه این فازها ارسال می شود.

عبادی ادامه داد: با بهره برداری از سکوی فاز ٢٠، تولید گاز فازهای ٢٠ و٢١ پارس جنوبی تکمیل و به 2 میلیارد فوت مکعب معادل ٥٦ میلیون متر مکعب در روز می رسد.

مجری فازهای ٢٠ و٢١ گفت: ردیف سوم شیرین سازی این فازها در پالایشگاه هم اکنون در حال فشارگیری با گاز شیرین است و در چند روز آینده با ورود گاز ترش سکوی فاز ٢٠، عملیات فراورش و تولید گاز شیرین آغاز شود.

هم اکنون سکوی فاز ٢١ با تولید حدود ٩٥٠ میلیون فوت مکعب گاز در حال بهره برداری است.

ردیف نخست شیرین سازی بالایشگاه این فاز نیز درحال فراوری گاز ترش دریافتی از این سکو است و در فازهای ٢٠ و٢١ تولید میعانات گازی با روند مناسبی درحال انجام است.

همچنین قرار است تا پایان سال ردیف های دوم و چهارم شیرین سازی این فاز آماده دریافت و فراورش گاز ترش شود.

علاوه براین، واحدهای تولید اتان، پروپان و بوتان و واحد بازیافت گوگرد فازهای ٢٠ و٢١ آماده راه اندازی است و در چند روز آینده به بهره برداری خواهند رسید.

میدان عظیم پارس جنوبی شامل ١٣ پالایشگاه بزرگ گازی و ٤٠ سکوی تولیدی است که از این شمار در 15 سال گذشته تاکنون ١٠ پالایشگاه در بخش خشکی و ٢٥ سکو در دریا تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

هم اکنون میزان تولید گاز در این میدان روزانه 495 میلیون مترمکعب است که تا پایان امسال به 540 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

براساس وعده وزیر نفت دولت یازدهم به مردم قرار بود که در مدت سه سال میزان تولید گاز در پارس جنوبی ٣٠٠ میلیون متر مکعب در روز افزایش یابد که تاکنون 255 میلیون مترمکعب( 103 میلیون مترمکعب سال 93، 57 میلیون متر مکعب سال 94 و امسال تاکنون 95 میلیون متر مکعب محقق شد که تا پایان سال به 140 میلیون می رسد) از این میزان تولید تحقق یافته و تا پایان امسال همه میزان وعده شده محقق خواهد شد.

وجود عوامل اسیدی هیدروژن سولفورو (H2S ) و گاز کربنیک ( CO2 ) با غلظت های متفاوت در مخلوطی ازگازها بویژه گاز طبیعی را در صنعت، گاز ترش نامیده اند و چنانچه این عوامل اسیدی از جریان گاز حذف نشوند صدمات قابل ملاحظه ای به شبکه انتقال به سبب وجود فرآیند خوردگی و دستگاههای مصرف کننده گاز وارد می شود.

عمده گاز ترش از میادین گاز طبیعی استحصال می شود و عملیات حذف عوامل اسیدی از جریان گاز ترش را شیرین کردن گاز می گویند و منظور از شیرین سازی گاز طبیعی بهره گیری از یک ترکیب فرآیند شیمیایی فیزیکی برای جذب عوامل اسیدی از جریان گاز است که این فرایند در واحدهای شیرین سازی پالایشگاههای گاز انجام می شود.

گفتنی است هر پالایشگاه گاز دارای یک یا چند ردیف یا واحد شیرین سازی است. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها