جهانگیری: مردم کالاهای وارداتی بدون خدمات را تحریم کنند

جهانگیری: مردم کالاهای وارداتی بدون خدمات را تحریم کنند
دوشنبه 9 اسفند 1395 - 13:29

معاون اول رئیس جمهور از مردم خواست تا خرید کالاهای وارداتی بدون خدمات پس از فروش را تحریم کنند.

العالم ـ ایران
اسحاق جهانگیری امروز در همایش حقوق مصرف کنندگان بیان داشت: ما اگر بخواهیم بنگاهی موفق و تولید کننده خوب و سرافراز داشته باشیم، یقینا توجه به حقوق مصرف کننده کالا رمز و راز موفقیت آن بنگاه است و همه بنگاه‌هایی که در سطح دنیا موفق شده‌اند و برند آنها در بین مصرف کننده‌ها جایگاه پیدا کرده است موضوع مشتری‌مداری را رعایت کرده‌اند و مشتری مداری به اصلی‌ترین مساله آنها تبدیل شده است.

معاون اول رئیس جمهور بیان داشت: هیچ بنگاهی بدون مشتری‌مداری موفق نمی‌شود و حتما بنگاه‌های موفق روی کیفیت کالا و قیمت کالاهایشان و جلب اعتماد مشتری کار کرده‌اند.

وی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود در سطح یک کشور سرمایه‌ اجتماعی از سرمایه مادی و طبیعی مهمتر است، بدین معنا است که اگر مردم به نظام مطمئن باشند، این اعتماد از ده‌ها چاه نفت مهمتر است.

جهانگیری بیان داشت: وقتی دارایی فیزیکی ارزشمند است که یک سرمایه اجتماعی آن را حمایت کند و برای بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی هیچ سرمایه‌ای مهمتر از اعتماد مشتری نیست.

معاون اول رئیس جمهور افزود: تجربه دنیا در این زمینه نشان می‌دهد، رقابت حرف اول و آخر را می‌زند و در بخش تولید رقابت تعیین کننده است، ولی متاسفانه هنوز در کشور ما جا نیفتاده که مشتری برای خرید یک کالا براساس برند آن کالا اقدام کند.

وی افزود: دولت می‌تواند ظرفیت‌ها و استعدادها را فراهم کند اما سرمایه‌گذار است که تعیین می‌کند در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در یک زمانی اگر کالایی در داخل تولید می‌شد، اجازه واردات به آن کالا داده نمی‌شد، بیان داشت: بعد از برنامه سوم این موضوع کنار گذاشته شد و واردات کالا به داخل کشور حتی در صورت تولید داخلی آزاد شد.

وی بیان داشت: تعرفه و استانداردها و البته استانداردهای سخت‌گیرانه باید روابط واردات کالا را تعیین کند، چرا که تعرفه میزان حمایت از کالای داخلی است و یکی از علامت‌های صحیح برای سرمایه‌گذرای تعرفه‌های صحیح است که بر روی کالا گذاشته می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه تعرفه سه ذی‌نفع مصرف کننده، تولیدکننده و دولت را دارند بیان داشت: تعرفه نباید آنقدر بالا باشد که منجر به این شود تا کالای داخلی با هر کیفیتی مطرح شود و همچنین منجر به آن شود که تولیدکننده با هر کیفیتی کالایی را تولید کند.

وی تاکید کرد: این سه ذی‌نفع باید در تدوین تعرفه‌ها نقش داشته باشند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه اگر انجمن حمایت از مصرف کننده در حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان جدی نباشد، باید وزارت صنعت تصمیم بگیرد که حمایت از مصرف کننده را چه سازمان یا انجمنی به عهده بگیرد.

جهانگیری گفت: قطعا باید یک نهاد مدنی حمایت از حقوق مصرف کنندگان را برعهده بگیرد و این نهاد نباید دولتی باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند، بیان داشت: آیا واقعا حقوق مردم در این نهادهای دولتی رعایت می‌شود، این مسائل باید به صورت جدی رعایت شود و به آن رسیدگی شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه از همه بنگاه‌هایی که در این گونه همایش‌ها به عنوان بنگاه برتر که مشتری‌مداری را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، معرفی می‌شوند، صمیمانه تشکر می‌کنم و اظهار داشت: بازار ایران و کالای تولید ایرانی باید به عنوان موضوع اساسی و جدی مردم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: اینکه مکرر گفته می‌شود، مصرف کالای ایرانی و تولید کالای ایرانی افتخار است نباید در حد یک شعار بماند و بلکه باید به فرهنگ مردم تبدیل شود.

وی افزود: ما باید بپذیریم که همه کشورهایی که مسیر توسعه صنعتی را گذرانده‌اند روی کالاهایشان جزء بدترین و بی‌کیفیت‌ترین کالاها بوده اما مردم آن کشور تصمیم گرفتند به تولید کنندگان خود برای بالا بردن و ارتقای کیفیت کالاهایشان فرصت بدهند.

جهانگیری با بیان اینکه بحث خدمات پس از فروش باید جدی گرفته شود گفت: این خیلی بد است که شرکتی کالایش را در ایران به فروش می‌رساند، ولی شان و ملت ایران را نمی‌داند که برای کالای خود دفتر خدمات و پس از فروش ایجاد کند.

وی تاکید کرد: ملت ایران باید خرید کالاهای وارداتی که دارای دفتر فروش و خدمات پس از فروش نیستند را تحریم کنند و باید در این زمینه تصمیم جدی گرفته شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: اگرچنین تصمیمی گرفته نشود آنها به عنوان یک ملت دسته چندم به کشور ما و ملت ما نگاه می‌کنند.

وی گفت: یک ایرانی چه گناهی کرده که یک خودروی وارداتی را با قیمت بسیار بالا خریداری کند، ولی در صورت بروز نقص فنی خدمات پس از فروش آن برای حل آن مشکل یا مساله وجود نداشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: تا حدود زیادی آیین‌نامه‌ها و قانون‌های آن را نهایی کرده‌ایم، ولی عزم جدی‌تری در این زمینه مورد نیاز است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها