عامل تهدید جنگل‌های مازندران چیست؟

عامل تهدید جنگل‌های مازندران چیست؟
دوشنبه 9 اسفند 1395 - 17:17

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران گفت: مدیریت نکردن و افزایش جمعیت عامل تهدید جنگل های مازندران است.

العالم-ایران

 ستار بابایی کفاکی در نشستی تخصصی با موضوع حفظ عرصه‌های ملی مازندران در ساری اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها پیش و پس از انقلاب در رابطه با پدیده بیابان‌زدایی اقدام‌هایی را انجام داده است اما به دلیل برخی فشارها توانایی انجام امور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی در دو سه سال گذشته به منظور مقابله با زمین‌خواری در شمال کشور برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ملی اقدام‌های موثری انجام دادند، تصریح کرد: اگر حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها جدی گرفته نشود به زودی مشکل خوزستان در این استان نیز به وجود می‌آید.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اشاره به اینکه مازندران دارای یک میلیون و 691 هزار هکتار منابع طبیعی و جنگلی است که مدیریت 510 هزار هکتار برعهده اداره کل نوشهر و مابقی آن بر عهده اداره کل در ساری است، خاطرنشان کرد: حوزه اداره کل منابع طبیعی ساری 794 هزار هکتار را زیرپوشش دارد.

بابایی افزود: 78 درصد از منابع جنگلی ملی هستند و نمی‌توان 4000 کیلومتر کاربری‌های خارج از عرصه‌های ملی را با 5.1 درصد اعتبارها حفظ کرد.

وی، عدم مدیریت، افزایش جمعیت و تغییرات جوی را از از تهدیدهای اصلی جنگل دانست و گفت: توسعه عمرانی در از میان رفتن جنگل‌ها تاثیر گذار است و در این زمینه دولت‌ها مقصر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اشاره به اینکه سالانه مقادیری از جنگل برای سوخت روستائیان از بین می‌رود، اظهار کرد: مسئولان در رساندن گاز و نفت به این مناطق در مازندران در مراحل ابتدایی قرار دارند و نیاز است طرح‌های جامعی برای این منظور در استان اجرا شود.

بابایی درباره تغییر کاربری‌های زمین‌های کشاورزی، خاطرنشان کرد: مشکلات مالی مردم از مهم‌ترین دلایل فروش زمین‌ها و تغییرات کاربری است و اگر به وضع معیشتی مردم توجه شود به این سو کشانده نمی‌شود.

وی با اشاره به کارکردهای منابع طبیعی افزود: همه باید در حفاظت از محیط‌ زیست مشارکت کنند و شعار امسال نشان می‌دهد که این امر بسیار مهم است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با بیان اینکه پاسداشت از منابع طبیعی از اهمیت فراوانی برخوردار است، گفت: 75 مجروح و 7 شهید در این راستا و برای حفاظت از محیط‌زیست، نشان دهنده اهمیت موضوع است.

وی از خشکیدگی بلوط و وجود آفات در برخی جنگل‌ها خبر داد و گفت: باید فضا را به سوی امور فرهنگی و آموزشی هدایت کرد و در این راستا مدارس از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها