اقرار آذربایجان به منشاء ایرانی ورزش زورخانه ای

اقرار آذربایجان به منشاء ایرانی ورزش زورخانه ای
سه شنبه 10 اسفند 1395 - 14:38

جمهوری آذربایجان که در تارنمای رسمی بازیهای کشورهای اسلامی در باکو، اقدام به مصادره ورزش باستانی زورخانه ای کرده بود، با پیگیری مسئولان فدراسیون های بین المللی و ملی ورزشهای زورخانه ای ایران اشتباه خود را اصلاح و منشاء این ورزش را ایران اعلام کرد.

العالم-آسیا
 باکو پایتخت کشور جمهوری آذربایجان اردیبهشت ماه امسال میزبان چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی شامل 20 رشته از جمله ورزش زورخانه ای است و ورزشکاران 57 کشور اسلامی از آسیا، آفریقا، اروپا در این بازیها حضور خواهند یافت.
جمهوری آذربایجان بعد از ادعای بی اساس مالکیت خود بر ورزش چوگان، این بار در آستانه برگزاری بازی های کشورهای اسلامی، مدعی ورزش زورخانه ای شده بود.
سایت بازی‌های کشورهای اسلامی در باکو در گزارشی از ورزش زورخانه‌ای مبدا این رشته را به آذربایجان نسبت داد. در این گزارش ذکر شده بود که طبق واقعیت‌های تاریخی منبع ورزش ملی آذربایجان ورزش زورخانه‌ای است که اساس آن به 700 سال قبل برمی‌گردد که به دست پوریای ولی چارچوب مشخصی گرفت.
این ادعا درحالی مطرح شد که حدود 12 سال پیش فدراسیون بین المللی ورزش های زورخانه ای توسط ایران در تهران تاسیس شد.
براساس گزارش روابط عمومی فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای، انتشار خبر مصادره ورزش زورخانه ای در تارنمای رسمی بازیهای کشورهای اسلامی 2017 باکو، موجی از نگرانی های فراوان را میان اهالی ورزش، فرهنگ و مردم ایران به پا کرد.
بر همین اساس مسئولان فدراسیون ملی پهلوانی و زورخانه ای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون بین المللی ورزشهای زورخانه ای (IZSF)، کمیته ملی المپیک و دیگر نهادهای ذیربط برای اصلاح این اشتباه فاحش از طرف میزبان بازیهای کشورهای اسلامی در باکو به تکاپو افتادند که سرانجام به مکاتبات و گفتگوهای تلفنی منجر شد.
خوشبختانه پس از یک روز پیگیری های مجدانه، مسئولان تارنمای بازیها به اصلاح ادعاهای واهی خود پرداخت و در متن توضیح رشته ورزش زورخانه ای اعلام کرد که با توجه به حقایق تاریخی موجود منشاء ورزش زورخانه ای کشور ایران است که قدمت آن به 3000 سال پیش و نظام مند شدن آن به 700 سال پیش توسط پوریای ولی می رسد.
جمهوری آذربایجان طی سال های گذشته در رقابت های قهرمانی جهان و قاره ای در رشته زورخانه ای و پهلوانی که زیر نظر فدراسیون بین المللی زورخانه ای برگزار می شود یکی از تیم های قدرتمند این رشته بوده است.
این ادعا همچنین درحالی از طرف جمهوری آذربایجان مطرح شد که با توجه به غنای فرهنگی و مفاهیم جوانمردی نهفته در این ورزش تاریخی، آیین های ورزش پهلوانی و زورخانه ای توسط جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 16 نوامبر 2010 (25 آبان 1389) در اجلاس کنیا به عنوان میراث معنوی بشریت به ثبت سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد (یونسکو) رسید.
رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای روز گذشته در واکنش به ادعای کشور جمهوری آذربایجان مبنی بر تعلق این رشته ورزشی بومی به آنها گفت: براساس اسناد چندین هزار ساله این ورزش متعلق به ایرانیان است.
مجتبی جوهری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با اشاره به ثبت جهانی آیین های زورخانه ای در سازمان یونسکو در سال 2010 افزود: این رشته در ایران قدمتی سه هزار ساله دارد و حتی برخی از زورخانه های کشورمان از قدمتی حدود 500 تا 600 سال برخوردارند که نشان از پیشینیه این رشته ایرانی دارد.
وی اظهار داشت: بسیاری از فعالان این رشته ورزشی اکنون بعد از حدود 10 تا 12 نسل همچنان در این رشته ورزشی فعالیت می کنند.
جوهری بیان داشت: پوریای ولی نیز ایرانی بوده که امروز آذربایجانی ها ادعا می کنند که مزارش در کشور جمهوری آذربایجان است، اما کسی منکر ایرانی بودن این پهلوان نامی نیست.
بازیهای کشورهای اسلامی قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در 20 رشته ورزشی برگزار می شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها