دستیابی به ساعت بیولوژیک بدن با استفاده از نمونه خون

دستیابی به ساعت بیولوژیک بدن با استفاده از نمونه خون
سه شنبه 10 اسفند 1395 - 14:46

محققان دانشگاه ون‌دربیلت آمریکا موفق شدند با استفاده از یک روش کامپیوتری به نام زیت زیگر و نمونه خون به ساعت بیولوژیک بدن دست پیدا کنند.

العالم-گوناگون
به گزارش مدیکال اکسپرس، محققان دانشگاه ون‌دربیلت اعلام کرده‌اند که با استفاده از این روش امکان پیش‌بینی رفتارهای مختلف در زمان مقرر فراهم شده و می‌توان مشکلات موجود برای بی‌خوابی و اختلالات مربوط به آن را برای هر شخص به صورت اختصاصی درمان کرد.

این اولین مطالعه‌ای است که بر اساس اطلاعات مرتبط با بیان ژن چندین نفر انجام شده است تا بتوان به ساعت بیولوژیک و شبانه‌روزی بدن افراد دست پیدا کرد.

پیش از این مطالعات انجام شده تعداد افراد کمی را مورد بررسی قرار می‌دادند یا صرفا با چند ژن از پیش تعیین شده کار می‌کردند در حالی که در این مطالعه از 15 ژن استفاده شده است.

نکته جالب توجه در این مطالعه این است که 13 ژن از 15 ژن مورد بررسی ژن‌های کلیدی مربوط به ساعت شبانه‌روزی بدن انسان نبوده‌اند اما روش زیت‌ زیگر می‌تواند بفهمد که کدام ژن‌ها می‌توانند بهترین پیش‌بینی‌ها را درباره عملکرد ساعت بدن ارائه کند.

این روش می‌تواند عملکرد و واکنش‌های بدن را در شرایط مختلف پیش‌بینی کند. مواردی نظیر زمان واکنش به کمبود نور آفتاب، کم‌خوابی، بی‌خوابی را در هر فرد مشخص کند.

اختلال در ساعت بیولوژیک می‌تواند دلایل مختلفی مانند سرطان، چاقی و یا افسردگی داشته باشد.

محققان دانشگاه ون‌دربیلت با استفاده از نمونه خون 60 نفر و بررسی RNA خون آنها موفق شدند که به یک ساعت شبانه‌روزی حدودی هر داوطلب دست پیدا کرده‌اند. و در حال بررسی روش‌هایی برای افزایش دقت این پیش‌بینی‌ها هستند.

نتایج این تحقیقات در ژورنال علمی Genome Medicine منتشر شده است.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها