تلاش برای ساخت "قوی‌ترین مغز"

تلاش برای ساخت
سه شنبه 10 اسفند 1395 - 17:22

الون ماسک رئیس کمپانی تسلا و برایان جانسون رئیس کمپانی کرنل اعلام کرده‌اند که به زودی فناوری‌هایی برای بهبود عملکرد مغز انسان عرضه خواهند کرد.

العالم - گوناگون

در این فناوری که شبکه عصبی توری نام دارد یک تراشه که توانایی یادگیری و رشد به همراه مغز انسان را داشته باشد در مغز کاشته می‌شود. این فناوری به مغز انسان قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت و همکاری و در آینده تلفیق با سیستم‌های هوش مصنوعی را خواهد داد.
ماسک اعلام کرده است این فناوری کارآیی مغز را بهبود می‌دهد و می‌توان گفت "قوی‌ترین مغزی که می‌تواند وجود داشته باشد را به وجود خواهد آورد".
کمپانی تسلا تنها شرکتی نیست که در این زمینه فعالیت می‌کند و در حال حاضر شرکت‌هایی نظیر کرنل با مدیریت برایان جانسون  نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند.
فعالیت‌های کرنل محدود به ساخت یک تراشه نیست و این شرکت قصد دارد یک ایمپلنت مغزی طراحی کند که بیماری‌های عصبی نظیر آلزایمر، ای ال اس و پارکینسون را درمان کرده و به جای بخش‌های آسیب‌دیده در مغز فرمان بدهد.
محققان معتقدند با تکمیل تحقیقاتشان در این زمینه می‌توان مغز را با استفاده از این تراشه‌ها برنامه‌ریزی کرد و تغییرات دلخواه را در افراد به وجود آورد.
تحقیقات در زمینه هوش مصنوعی با قدرت و سرعت زیادی پیگیری می‌شود و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بزرگی نظیر مرکز مطالعات فناوری ارتش آمریکا (دارپا) بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.
تا چندی پیش مطرح شدن این موارد بیشتر به داستان‌های علمی- تخیلی شباهت داشت اما با توجه به سرعت پیشرفت تحقیقات به نظر می‌رسد زمان زیادی تا تحقق این رویاها باقی نمانده است.

 منبع : ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها