رونق فروش تسلیحات روس ها در بازار سنتی غرب

رونق فروش تسلیحات روس ها در بازار سنتی غرب
سه شنبه 10 اسفند 1395 - 17:30

تثبیت جایگاه روسیه به عنوان دومین فروشنده جنگ افزار در جهان، این فرصت را فراهم کرده تا راه خود را به چند کشور عربی خاورمیانه باز کند که تاکنون تقریبا تمامی نیازهایشان را از غرب به ویژه آمریکا تامین می کردند.

العالم - اروپا

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرده که این کشور سالانه بین 13 تا 15میلیارد دلار جنگ افزار به کشورهای مختلف جهان می فروشد.

اکنون روسیه در حال ورود به بازارهای نظامی کشورهای منطقه خلیج فارس است که به صورت سنتی در این حوزه به غرب وابسته هستند.

وزیر صنایع و بازرگانی روسیه هفته پیش از مذاکره برای فروش جنگ افزار به عربستان سعودی از جمله تانک تی-90ام.اس خبر داد و رسانه های روسی هم اعلام کردند که قرارداد فروش این تانک ها امضا نیز شده است.

دنیس مانتوروف در مصاحبه با خبرنگاران گفت: روسیه با یک کشور خاورمیانه قرارداد عمده فروش تانک های «تی-90ام.اس» امضا کرد.

خبرگزاری روسیا سگودنیا روز سه شنبه به نقل از وزیر صنایع و بازرگانی روسیه نوشت: این قرارداد ماه دسامبر سال گذشته امضا شده و در آینده نزدیک به اجرا در می آید.

مانتوروف ادامه داد: روسیه با عربستان سعودی در باره فروش تسلیحات مذاکره می کند. این مذاکرات جنگ افزارهای زرهی و ویژه نیروی زمینی و هواپیماهای جنگی را شامل می شود، اما نمی توانم جزئیات آن را اعلام کنم.

مقام ارشد روس خاطرنشان کرد: انتظار می رود روسیه در آینده نزدیک قرارداد تسلیحاتی دیگری امضا کند.

وی همچنین از آزمایش تانک های «تی-90ام.اس» در برخی کشورهای خاورمیانه در دو سال اخیر اشاره کرد.

وزیر صنایع و بازرگانی روسیه در ادامه از مذاکره با امارات عربی متحده برای مدرن سازی سامانه های موشکی «پانتسیر اس1» و افزایش فروش جنگ افزار به این کشور اشاره کرد.

امکان فروش سامانه پدافند موشکی اس 400 به بحرین و همچنین موضوع فروش این سامانه به ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، نشان می دهد که روسیه توانسته در صنعت جنگ افزارسازی پیشرفت های فناورانه و همچنین بازاریابی داشته باشد.

وزیر دفاع روسیه چندی پیش با اشاره به گسترش جغرافیایی فروش تسلیحات ساخت این کشور گفت که تولیدات نظامی روسی به بیش از 60 کشور صادر می شود.

وی افزود: در دهه اخیر توانستیم صادرات نظامی را به صورت قابل ملاحظه ای افزایش دهیم و اکنون روسیه با اطمینان از فرانسه، آلمان و انگلیس پیشی گرفته است.

شایگو تأکید کرد که روسیه کوشش می‌کند، جغرافیای همکاری‌های بین‌المللی نظامی-فنی خود را گسترش یابد.

وزیر دفاع روسیه خاطرنشان کرد: در جنوب آسیا، منطقه آسیا و اقیانوسیه و خاور دور به بازارهای هند، چین، ویتنام، مالزی، اندونزی، میانمار، بنگلادش و تایلند تکیه می شود و با کشور های آمریکای لاتین و حوزه کارائیب نیز مشارکت فعالانه داریم.

شایگو در پایان اظهار کرد: در مجموع می‌توان گفت که با وجود شماری عوامل منفی، همکاری های نظامی-فنی فدراسیون روسیه با کشورهای دیگر چشم انداز خوبی برای گسترش فزاینده دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز مرداد ماه سال جاری با توجه به تجربه موفقیت آمیز نیروی هوافضای این کشور در سرکوب تروریست های ضدسوری، گفت: تسلیحات و تجهیزات جدید روسی کارآمدی بالای خود را نشان داده اند و کشورهای مختلف هم خریدار آن شده اند.

وی افزود: اکنون جنگ افزارهای روسی در ارتش کشورهای اروپایی، آسیایی، آفریقایی، خاورمیانه و آمریکای لاتین استفاده می شود و همزمان باید محدوده صدور تسلیحات روسیه گسترش یابد که رسیدن به این هدف برای مسکو بسیار مهم است.
رییس جمهوری روسیه همچنین با پیش بینی افزایش رقابت ها در بازار جهانی جنگ افزار، گفت: باید آماده مواجهه با تشدید فعالیت ها برای صادرات تسلیحات باشیم، زیرا بیشتر شدن تلاش های مسکو در این زمینه تاثیرگذار است.

موسسه تحقیقاتی صلح بین الملل استکهلم دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که آمریکا و روسیه جایگاه قبلی خود را به عنوان صادرکنندگان برتر جنگ افزار در جهان حفظ کرده اند.

آمریکا همچنان رتبه نخست صادرات تسلیحات طی پنج سال گذشته را در اختیار دارد که حدود یک سوم فروش به کشورهای دیگر را شامل می شود.

صادرات تسلیحات آمریکا در مقایسه با بازه زمانی بین سال های 2007 تا 2011 نزدیک به 21 درصد افزایش داشته و تقریبا نیمی از آن به کشورهای خاورمیانه فروخته شده است.

آمریکا تسلیحات مهم دست کم 100 کشور جهان را از جمله هواپیماهای جنگنده پیشرفته مجهز به موشک های کروز و جدیدترین نسل سامانه های دفاع هوایی و موشکی را تامین می کند که رقم دقیق مربوط به فروش این کشور هنوز اعلام نشده است.

روسیه هم در مکان دوم این فهرست با حدود 23 درصد صادرات جهانی جنگ افزار قرار دارد. هند، ویتنام، چین و الجزایر خریداران اصلی انواع جنگ افزارهای روسی در سال های مورد بررسی هستند که شامل حدود 70 درصد کل صادرات تسلیحاتی روسیه می شود.

چین، فرانسه و آلمان نیز به ترتیب در ردیف های بعدی قرار دارند.

 

پربیننده ترین خبرها