تحریم های جدید علیه سوریه وتو شد

تحریم های جدید علیه سوریه وتو شد
سه شنبه 10 اسفند 1395 - 20:51

روسیه و چین با استفاده از حق وتوی خود از اعمال تحریم های ظالمانه بیشترکشور های غربی بر علیه سوریه جلوگیری کردند.

العالم - سوریه

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم روسیه و چین به این ترتیب تلاش شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای تحمیل تحریم هایی بر نظام بشار اسد ناکام گذاشتند.

براساس این گزارش روسیه روز سه شنبه به منظور محافظت از دولت سوریه در برابر اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای هفتمین بار از امتیاز وتو خود استفاده کرد و مانع از تصویب قطعنامه پیشنهادی قدرت های غربی با هدف اعمال تحریم هایی علیه دولت سوریه شد.

دولت های غربی سعی داشتند برسر ادعاهای مطرح شده درخصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در جنگ شش ساله سوریه، تحریم هایی علیه دولت این کشور اعمال کنند.

چین نیز از این اقدام روسیه حمایت و برای ششمین بار در حمایت از دولت سوریه در شورای امنیت از امتیاز وتو خود استفاده کرد.

روسیه پیشتر اعلام کرده بود این قطعنامه پیشنهادی را که فرانسه و انگلیس ارائه کرده بودند وتو خواهد کرد زیرا لطمه ای به مذاکرات صلح تحت نظارت سازمان ملل متحد بین طرف های درگیر در سوریه خواهد بود که هفته گذشته در ژنو آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

در رای گیری شورای امنیت درباره این قطعنامه پیشنهادی ، 9 کشور عضو شورای امنیت رای مثبت دادند و بولیوی نیز رای مخالف داد. اتیوپی ، مصر و قزاقستان نیز به این پیش نویس قطعنامه رای ممتنع دادند.

تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیازمند 9 رای مثبت است به این شرط که هیچ یک از اعضای دائمی رای منفی ندهند. آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین و انگلیس پنج کشور عضو دائم شورای امنیت هستند که از امتیاز وتو برخوردارند.

گنادي گاتيلوف معاون وزارت امور خارجه روسيه امروز اعلام كرده بود كه كشورش پيش نويس قطعنامه ضدسوري را در شوراي امنيت وتو مي كند.

گاتيلوف گفت: تصميم براي ارائه پيش نويس قطعنامه در باره بكارگيري سلاح شيميايي در سوريه به شوراي امنيت، شرايط نامطلوبي را براي حل و فصل اوضاع اين كشور به وجود مي آورد.

خبرگزاري ايتارتاس روز سه شنبه به نقل از معاون وزارت خارجه روسيه نوشت: پيش نويس قطعنامه در باره سوريه را با شكل كنوني را وتو خواهيم كرد، زيرا غيرسازنده است و بر مبناي اطلاعات درست و واقعيت ها استوار نيست.

ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه نيز امروز همزمان با برنامه چند كشور ضدسوري از جمله آمريكا و عربستان براي تصويب يك قطعنامه عليه سوريه در شوراي امنيت سازمان ملل با ادعاي كاربرد تسليحات شيميايي، اعلام كرد: مخالف تحريم دمشق هستيم.

پوتين كه در بيشكك پايتخت قرقيزستان حضور دارد، امروز در مصاحبه مطبوعاتي مشترك با الماس بيك آتامبايف رئيس جمهوري اين كشور گفت: روسيه از وضع تحريم عليه دولت و رهبري سوريه حمايت نمي كند.
به گزارش رسانه ها، نماينده دائمي آمريكا در سازمان ملل متحد در نشست شوراي امنيت به تازگي با ناديده گرفتن موارد متعدد استفاده تروريست هاي ضدسوري از جمله داعش از سلاح شيميايي در سوريه، از موضع مسكو در اين زمينه انتقاد كرد.

فرانسه، انگليس و آمريكا تلاش مي كنند تا دولت سوريه را عامل حملات شيميايي در اين كشور معرفي كرده و آگاهانه نسبت به جنايات شيميايي گروه هاي تروريستي داعش چشم پوشي مي كنند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها