گزارشی از ادامه جنایات سعودی‌ها در یمن

گزارشی از ادامه جنایات سعودی‌ها در یمن
پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 - 20:57

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، گروه مدافع حقوق بشر« کودکان را نجات دهید » هشدار داد عربستان ماه هاست با به تاخیر انداختن ورود کمک ها به یمن، موجب جان باختن کودکان یمنی شده است.

العالم - یمن

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به قلم ساموئل آزبورن در پایگاه اینترنتی خود نوشت: بنا بر اعلام این گروه، ماه هاست که انتقال کمک ها به یمن به تاخیر افتاده و در نتیجه صدها هزار یمنی از دسترسی به کمک های پزشکی که نیاز فوری به آن دارند، محروم شده اند.

این گروه تصریح کرد ائتلاف سعودی در دو ماه نخست سال از تخلیه سه محموله از محموله های خیریه کمک های پزشکی در بندر الحدیده جلوگیری کرد و موجب شد کشتی های حامل محموله ها از مسیر دیگری وارد یمن شوند و در نتیجه تحویل کمک ها سه ماه به تاخیر افتاد.

این محموله ها شامل کمک های پزشکی کافی برای حدود 300 هزار نفر بود. اقلام موجود در این محموله ها عبارت بودند از: آنتی بیوتیک، وسائل جراحی، دارو برای درمان بیماری هایی همچون مالاریا، وبا، و مکمل های غذایی برای کودکانی که از سوءتغذیه رنج می برند.

تازه ترین بار، ائتلاف سعودی مانع از تخلیه محموله دو تنی شامل تجهیزات و کمک های گروه« کودکان را نجات دهید» در بندر الحدیده شد و کشتی حامل این محموله را وادار به تغییر مسیر کرد.

این کشتی که حامل کمک ها برای 40 هزار نفر، از جمله 14 هزار کودک زیر 5 سال بود، 83 روز بعد وارد بندر عدن شد که کوچک تر از بندر الحدیده است.

کمک ها اغلب باید از مناطق شدید درگیری از عدن عبور داده شود که این امر هم محموله ها و هم کارکنان امدادرسان را در معرض خطر قرار می دهد.

گرنت پریچارد، رئیس موقت گروه کودکان را نجات دهید در یمن گفت: این تاخیرها موجب جان باختن کودکان می شود. گروه های ما با شیوع وبا و تلاش برای مقابله با آن رو به رو هستند، و کودکان از اسهال، سرخجه، مالاریا و سوءتغذیه رنج می برند.

وی افزود: با این داروها، همه این بیماریها کاملاً قابل درمان هستند. اما ائتلاف سعودی مانع از ورود آنها می شود. آنها محموله های کمک را به تسیلحات جنگی تبدیل کرده اند.

پریچارد گفت: مردم انگلیس در پاسخ به درخواست گروه «کودکان را نجات دهید» برای کمک به یمن، میلیون ها پوند کمک کرده اند و به طور قطع انتظار داشتند که این کمک ها در سریع ترین فرصت ممکن در اختیار افرادی که نیازی فوری به آنها دارند، قرار گیرد. ممانعت ائتلاف سعودی از انتقال و تحویل این کمک های بشردوستانه غیر قابل بخشش است. دولت انگلیس باید برای اطمینان یافتن از رسیدن این کمک ها به مکان هایی که نیاز به آنها دارند، بیشتر تلاش کند.

یک مقام سازمان ملل که در دیدار از هر دو طرف درگیری در یمن به سر می برد، از آنان خواست دسترسی بیشتر به بنادر کشور برای واردات مواد غذایی، سوخت و دارو را تضمین کنند.

به نوشته ایندیپندنت، از جنگ داخلی گروه حوثی (جنبش انصارالله) تحت حمایت ایران و ائتلاف سعودی تحت حمایت غرب، حدود دو سال می گذرد.

دست کم ده هزار نفر در این درگیری ها کشته شده اند؛ درگیری هایی که موجب بروز بحران انسانی در این کشور فقیر شده است. مبارزه در بنادر یا نزدیک آنها مانع از دسترسی برای ورود کمک ها از خارج می شود.

اوایل این ماه، سازمان ملل اعلام کرد حملات هوایی ائتلاف سعودی به بندر الحدیده یمن - که منطقه تحت کنترل گروه حوثی (جنبش انصارالله) است- در عملیات بشردوستانه برای واردات مواد غذایی و سوخت اختلال ایجاد کرده است.

پنج جرثقیل در این بندر منهدم شده اند، و همین امر باعث شده است ده ها کشتی که قادر به تخلیه بار نیستند در ساحل صف بکشند.

بنا بر اعلام سازمان ملل، حدود سه میلیون و 300 هزار نفر در یمن - از جمله دو میلیون و 100 هزار کودک- دچار سوءتغذیه شدید هستند. آنها شامل 460 هزار کودک زیر پنج سال و مبتلا به سوءتغذیه شدید هستند که در معرض خطر مرگ بر اثر ذات الریه و اسهال هستند.

امکان تماس با سفارت عربستان در لندن برای اظهار نظر در این خصوص وجود نداشت.

پربیننده ترین خبرها