پاسخ روسیه به ترامپ درباره روابط با تهران

پاسخ روسیه به ترامپ درباره روابط با تهران
پنج‌شنبه 12 اسفند 1395 - 22:22

سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه در پاسخ به اظهارات اخير دونالد ترامپ اعلام كرد كه مسكو روابط خود با تهران را تنها بر مبنای منافع ملی خود خواهد ساخت.

ماريا زاخاروا سخنگوي وزارت خارجه فدراسيون روسيه امروز(پنجشنبه) در نشست هفتگي خود در پاسخ به سوالي درباره چشم انداز روابط تهران - مسكو با توجه به مواضع اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور امريكا با بيان اين مطلب، تاكيد كرد: بارها اعلام كرده ايم كه روابط روسيه با شركاي بين المللي اش به خودي خود ارزشمند است ،اين روابط  را به اين دليل توسعه نمي دهيم كه كسي از اين روابط خوشش مي آيد يا بالعكس.

وی با يادآوري اينكه روسيه ساختار روابط خود را بر مبناي منافع ملي و تاريخ روابطش با دولتها دنبال مي كند، گفت: به همين دليل من فكر مي كنم كه ما روابط دوجانبه خود با ايران را بايد با توجه به منافع ملت خودمان بررسي كنيم و نه در سايه اظهارات و مواضع كشورهاي ديگر؛ روسيه آينده روابط خود با ايران را برپايه روابط تاريخي، فرهنگي و انساني كه تا كنون با اين كشور داشته است، ترسيم مي كند.

زاخاروا كه در حدود بيست دقيقه از وقت نشست هفتگي خود را به موضوع روابط روسيه و ايران اختصاص داد، با اشاره به پانصد و پانزدهمين سالگرد روابط دو جانبه تهران و مسكو ،گفت: آغاز روابط ديپلماتيك روسيه با پارس(ايران) به قرن شانزدهم باز مي گردد. در تاريخ 20 مي 1920 دولتهاي پارس(ايران) و شوروي با ابلاغ يادداشتي، يكديگر را به رسميت شناختند. در 25 دسامبر 1991نيز ايران آمادگي خود را براي ادامه روابط با فدراسيون روسيه بعنوان وارث اتحاد جماهير شوروي اعلام كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه همچنين ايران را يكي از شركاي نزديك روسيه در منطقه خواند و تصريح كرد: روابط ايجاد شده بين دو كشور داراي سنتهاي ديرين دوستي و حسن همجواري و نيز فهم متقابل و اعتماد است، در سالهاي اخير نيز گفتگوهاي سياسي بين ايران و روسيه و نيز همكاري عملي دو كشور وارد سطح عالي و بي سابقه اي شده و  داراي ويژگي هاي غني و پر محتوايي است.

وي يادآور شد كه روابط ايران و روسيه پاسخگوي مسائل مربوط به تقويت امنيت و ثبات در درياي خزر، منطقه آسياي ميانه، خاور ميانه و خاور نزديك است.

سخنگوي وزارت امورخارجه روسيه با تاكيد بر اينكه فعاليتهاي هماهنگ دو كشور در حوزه هاي مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر  از اهميت ويژه اي برخوردار است،گفت: ارتباطات مداوم در سطوح عالي، از كانال وزارت دفاع ، شوراي امنيت دنبال ميشود و روابط پارلماني دو كشور نيز زمينه بسيار قوي را براي توسعه آتي روابط ايجاد كرده است.

به گفته زاخاروا وزراي  امور خارجه ايران و روسيه بصورت پيوسته ديدگاه هاي خود در خصوص مهمترين مسائل بين المللي را با هم هماهنگ ميكنند.

وي از تصويب برجام به عنوان مولفه اي كه براي روسيه چشم اندازهاي جديدي را در توسعه روابط طولاني مدت با ايران بر مبناي اصول منفعت دو جانبه ايجاد نمود، ياد كرد و گفت: روسيه همچنين همكاري با ايران در خصوص حل و فصل بحران سوريه را بسيار ارزشمند ميداند، تهران به همراه مسكو و آنكارا ضامن توافقات بين دولت و برخي گروه هاي مسلح سوري بحساب مي آيد و بر اين مبنا ايران نقش فعالي را در گفتگوهاي بين سوري در آستانه بازي كرد.

سخنگوي وزارت امورخارجه روسيه ادامه  با اعلام اينكه ايران  يك شريك تجاري آينده دار براي روسيه به حساب مي آيد، به روند عالي توسعه روابط تجاري دو كشور استناد كرد و افزود: در سال 2016 سطح روابط تجاري بين دو كشور نسبت به سال قبل بيش از80 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: همكاری دو كشور در حوزه انرژی نيز داراي مشخصات راهبردي است، ايران و روسيه در خصوص ساخت كريدور بين المللي انتقال انرژي شمال- جنوب كه نقش يك پل را بين اروپا و جنوب آسيا بازي خواهد كرد، فعاليت مي كنند. همچنين از جمله حوزه های آينده دار در روابط دو كشور حوزه برق بصورت سنتي، حوزه نفت و گاز، راه آهن، حوزه هوا فضا و حوزه فني - نظامی است.

پربیننده ترین خبرها