فشار به دادستان کل آمریکا برای کناره گیری زودهنگام

فشار به دادستان کل آمریکا برای کناره گیری زودهنگام
جمعه 13 اسفند 1395 - 02:02

چاک شومر رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا خواستار استعفای جف سشنز دادستان کل آمریکا شد.

العالم - آمریکا

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ای پی تی ان،" گزارش کرد که  این درخواست شومر در حالی صورت گرفت که گزارش ها نشان می دهد سشنز در طول دوره تبلیغات انتخاباتی در آمریکا دو بار با سفیر آمریکا در روسیه دیدار کرده است؛ ارتباطاتی که منجر به درخواست های کنگره درباره شفاف سازی این مسئله توسط شومر شده است تا از تحقیقات دستگاه دادگستری آمریکا درباره این مسئله جلوگیری شود. 

سشنز که از جمله حامیان اولیه دونالد ترامپ و نیز مشاور سیاسی وی در دوران تبلیغات انتخابات بود، در جلسه تایید صلاحیتش در کنگره در پاسخ به سئوالات درباره این گونه تماس ها  نه تنها به تماسهای خود با سفارت روسیه اشاره نکرده بود بلکه گفته بود هیچ تماسی با روس ها نداشته است.

سشنز روز پنجشنبه با قرائت بیانیه ای در جمع خبرنگارن گفت در هرگونه تحقیقات موجود یا آتی درباره مسائل مربوط به تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد: سشنز گفت بیانیه وی نباید به معنای تایید تحقیقات موجود یا هر تحقیقات دیگری قلمداد شود.

دادستان کل آمریکا با بیان این موضوع که " باید در نشست سنا میگفت که با سفیر روسیه دیدار کرده است ، افزود : از دیدارش با سفیر روسیه هیچ بحث سیاسی بخصوصی را به خاطر نمیآورد.

وی با اشاره به اینکه در دیدار با سفیر روسیه درباره تروریسم و اوکراین صحبت کرده است، گفت سفیر روسیه در دیدار با وی خواستار دیدار مجدد در ماه سپتامبر شد.

وی گفت هیچ دیداری با سفیر روسیه درباره تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ نداشته است.

سشنزافزود: بوئنته، معاون وی مسایل مربوط به پروندههایی را که خود وی قرار است در آن دخالت نکند بر عهده خواهد گرفت.

درهمین حال شبکه سی ان ان گزارش کرد که دادستان کل آمریکا از اظهارنظر درباره تحقیقات درخصوص تخلفات انتخاباتی ترامپ خودداری کرد.

سشنز در سخنان خود در جمع خبرنگاران در ساختمان وزارت دادگستری آمریکا در واشنگتن گفت: پاسخ بنده به سوال سناتور فرانکین (درباره ارتباط با روسها) صادقانه و درست بوده است. من درک می کنم که برخی می گویند این سخنان نادرست است. اما من چنین قصدی نداشته ام و این سخن درست نیست. من بزودی همین امروز یا فردا به کمیته قضائیه (کنگره) نامه ای می نویسم تا درباره سخنانم در جلسه استماع مذکور توضیح دهم. نکته دوم اینکه در جلسه استماع برای تایید صلاحیت بنده، قول دادم که این کار را انجام خواهم داد که اگر مسئله خاصی مطرح شود که ببینم بیطرف بودن بنده به گونه ای منطقی زیرسوال برود، با کارشناسان وزارت (دادگستری) مشورت خواهم کرد تا مناسب ترین راه حرکت در مسیر روبه جلو مشخص شود. من در جلسه استماع این سخنان را بیان کردم.

وی  در ادامه افزود: من فقط سه هفته است که در این منصب هستم. در سه هفته گذشته اتفاقهای زیادی رخ داده است. کاش شمار بیشتری از افراد مدنظرم تایید صلاحیت می شدند و با بنده همراه می شدند اما هنوز هم منتظر تایید صلاحیت آنها هستیم. کارهای زیادی شده است اما کارهای زیادی باقی مانده است که باید انجام شود. اما بنده همانطور که قول داده ام عمل کرده ام. من کمی پس از رسیدن به اینجا (ورود به وزارت دادگستری) با مقامات بلندپایه دیدار کردم. ما اصول اخلاقی و اصول طرح اتهام را بررسی کردیم. من به مسائل مطرح توجه کردم. درواقع، دوشنبه همین هفته ما جلسه ای برگزار کردیم که هدف از آن رسیدن به تصمیمی نهایی در این خصوص بود. من درباره تحقیقات خواستار ان شده ام که دیدگاههایی صریح و روشن بیان شود. آنها به من گفتند ازانجا که بنده خودم در رقابتهای انتخاباتی مشارکت داشته ام نباید درتحقیقات درباره انتخابات، نقشی داشته باشم.

وی افزود: من قوانین را مطالعه کردم و دیدگاهها و ارزیابی های آنها را مدنظر گرفته ام. معتقدم توصیه های مذکور درست و بجا بوده است. به همین علت، من خودم را از مسائل مربوط به فعالیتهای انتخاباتی ترامپ جداکرده ام و در بیانیه منتشر شده نیز به صراحت اعلام کرده ام از هرگونه مداخله در تحقیقات فعلی و آتی درباره فعالیتهای انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا، خودداری می کنم. البته این سخن به معنای تایید وجود چنین تحقیقاتی یا انکار آن نیست. ما در وزارت دادگستری درباره خبرهای مربوط به وجود یا انکار وجود چنین تحقیقاتی مقاومت می کنیم. ما به تصمیم درست رسیده ایم همانطور که هردادستان کل دیگری باید به این تصمیم برسد.

سخنگوی کاخ سفید هم روز پنجشنبه اعلام کرد مکالماتی که جف سشنز دادستان کل آمریکا سال گذشته با سفیر روسیه انجام داد، با نقش وی مبنی بر ارائه مشاوره به کارزار تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور مرتبط نیست.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید با اعلام این مطلب افزود مکالمات سشنز، تنها مربوط به فعالیت های وی به عنوان یک عضو مجلس سنا بوده است.

وی در ادامه گفت: او (سشنز) علنا به عنوان یک سناتور آمریکا عمل کرده است. این همان کاری است که سناتورها انجام می دهند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها