"کامی کازه"، تاکتیک داعش در حمله های تروریستی

جمعه 13 اسفند 1395 - 13:25

گروه تروریستی داعش در مراحل مختلف عمر خود از بدو شکل گیری تا گسترش تا رسیدن به مرحله عقبگرد و سیر قهقرا، استراتژی های دفاعی و تهاجمی متعددی را در پیش گرفته است.

العالم - عراق

به گزارش شبکه "ان آر تی"، طبق تحقیقات مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم در لاهه، 84 درصد از حمله های تروریستی داعش علیه مواضع و اهداف نظامی بوده است. این تحقیقات نشان می دهند که 80 درصد از عناصر انتحاری این گروه تروریستی عراقی و سوری و 20 درصد از ملیت های دیگر بوده اند. در این بین تاجیکستان، عربستان، مغرب و تونس بیشترین آمار صدور عنصر انتحاری را داشته اند.
طبق این تحقیقات داعش فقط ظرف سال گذشته 1000 عملیات انتحاری را انجام داده است که 776 حمله، علیه اهداف نظامی و اغلب برای جلوگیری از پیشروی نیروی زمینی ارتش صورت گرفته اند.
این تحقیقات نشان می دهند که این گروه تروریستی از چیزی شبیه تاکتیک نظامی ژاپن در جنگ جهانی دوم استفاده کرده است. ژاپن در این جنگ از خلبان های انتحاری موسوم به "کامی کازه" استفاده می کرد.
سازمان القاعده نیز از سال 2000 از این تاکتیک استفاده می کرد اما گروه تروریستی داعش در استفاده از این تاکتیک از انسجام و مهارت بیشتری برخوردار بوده به طوری که نه تنها عناصر خود را مجهز به مواد منفجره می کند بلکه مراکز مناسبی را هم برای پرورش چنین عناصر انتحاری از طریق شست و شوی مغزی تدارک دیده است.
بر اساس این تحقیقات دوسوم از عملیات های انتحاری در عراق اجرا شده اند و ملاحظه شده است که نوع این عملیات در طول یک ماه یا یک هفته هر بار متفاوت بوده است؛ ظاهرا این تفاوت و تنوع ناشی از تغییر و تحولات جاری در فضای عملیات میدانی به خصوص پس از عملیات موصل بوده است که این گروه تروریستی را وادار به روی آوردن به عملیات های انتحاری با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده کرده است. داعش این خودروها را به نحوی عجیب و بی سابقه به مواضع دشمنان می رساند.
فقط در هفته اول از عملیات موصل، این گروه تروریستی اعلام کرد که 58 عملیات انتحاری در موصل و مناطق اطراف آن انجام داده است.
208

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها