توضیحات لاریجانی درباره افزایش 60 درصدی حقوق مدیران

توضیحات لاریجانی درباره افزایش 60 درصدی حقوق مدیران
شنبه 14 اسفند 1395 - 09:20

رئیس مجلس شورای اسلامی نکاتی را درباره تصویب لایحه افزایش 60 درصدی حقوق مدیران، مسئولین و شاغلین مناطق محروم در مجلس مطرح کرد.

العالم ـ ایران

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور امروز (شنبه، 14 اسفند ماه) در رابطه با تصویب لایحه افزایش 60 درصدی حقوق مدیران، مسئولین و شاغلین مناطق محروم گفت: بعضی از افراد در جامعه مسائلی را درباره مصوبه مجلس مطرح کرده‌اند که البته موارد نادرست، ناصحیح و با ادبیات ناصحیح‌تر بیان شده است.

وی افزود: ماده 38 که مجلس تصویب کرد در قانون برنامه این است که مجموع پرداختی‌های ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8 مهرماه 1386 و ماده 35 همین قانون حداکثر تا دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری است.

لاریجانی خاطر نشان کرد: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه یک سقفی برای دریافتی‌ها تعیین کردند، نه به این معنا که مقامات این حقوق را دریافت کنند بلکه یک سقفی گذاشتند و سقف آن حداکثر 14 میلیون است.

وی تصریح کرد: البته این مقدار به حداقل دریافتی آنها نیز بستگی دارد و ممکن است بین 10 تا 14 میلیون تغییر کند، بنابراین این مبنا برای کنترل دریافتی‌ها بود تا جلوی حقوق‌های نجومی گرفته شود، منتهی یک تبصره‌ای داشت مبنی بر اینکه ممکن است بعضی از کارکنان تخصصی و افرادی که در مناطق محروم کار می‌کنند اعم از پزشک و جراح دریافتی‌شان تا 60 درصد افزایش یابد، یعنی اگر یک پزشک در خاش جراحی کرد علاوه بر دریافتی خود 60 درصد اضافه می‌گیرد لذا این به معنای افزایش حقوق مقامات نیست، اشتباهی که رخ داده همین است.

محدودیت حقوق کارکنان و مقامات تا سقف 10 میلیون تومان

رئیس مجلس ادامه داد: مجلس در این موضوع یک کار ضابطه‌مندی را انجام داده است و سقف دریافتی مقامات را مشخص کرده و برای موارد استثنا آن هم با تقاضای رئیس قوه یا معاون رئیس جمهور و یا وزیر برای موارد استثنایی که کار ویژه انجام می‌دهند تا 60 درصد اضافه تعیین کرده است، مجلس کاملا حقوق کارکنان و مقامات را تا سقف 10 میلیون محدود کرده است.

لاریجانی تصریح کرد: شورای نگهبان به این تبصره ایراد گرفت و گفت این نظامات براساس این موضوع دچار اشکال می‌شوند، لذا این ایراد در کمیسیون تلفیق با حضور خود این افراد مورد بررسی قرار گرفت و آنها گفتند که اگر کلمه مدیریتی اضافه شود آن هم 60 درصد که قبلا 30 درصد بوده، ما این مشکل را حل می‌کنیم؛ بنابراین مجلس این مصوبه را به خاطر ایراد شورای نگهبان تصویب کرد.

وی خاطر نشان کرد: این به این معنا نیست که اصل ماده 38 که در آن کلمه "مقامات" است را تغییر می‌دهد، این مربوط به همان تبصره است که موارد استثنایی در افراد مناطق مختلف و محروم کار می‌کنند و باید این مقدار حقوق دریافت کنند نه مقامات.

لاریجانی تاکید کرد: مگر بحث حقوق‌های نجومی مربوط به کارکنان و یا مهندسین یا مربوط به مدیران بود؟ ما دریافتی مدیران را محدود کردیم این تخصیص مربوط به صدر ماده نیست، این تبصره تنها می‌گوید که مشاغل تخصصی مدیریتی و واحدهای عملیاتی در مناطق مرزی و محروم آن هم با تقاضای رئیس قوه یا وزرای مربوطه می‌توانند تا 60 درصد دریافتی داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس مجلس افزود: چرا در جامعه به خلاف می‌گویید مجلس حقوق‌های نجومی را قانونی کرد؟ این را خودتان هم می‌دانید که دروغ است، مجلس آن حقوق‌های نجومی مربوط به مدیران را ثابت کرد که بیشتر از این دریافت نکنند، تمامی این جنجال‌هایی که در کشور ایجاد کرده‌اید، اشتباه است.

وی در ادامه تأکید کرد: شورای نگهبان از این موضوع ایراد گرفته است، برای من جالب است که بعضی از این تشکل‌هایی که به تازگی ایجاد شده با یک بیان بی‌ادبانه نسبت به مجلس، حرف‌های نادرست زده‌اند.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جالب است که رئیس کمیسیون تلفیق، آقای حاجی بابایی که جز موسسان این تشکیلات است، به من گفت که شورای نگهبان مطرح کرده که این تبصره باید به آن اضافه شود.

لاریجانی تأکید کرد: چرا به شورای نگهبان ایرادی نمی‌گیرید، می‌ترسید که صلاحیت آقایان را رد کند، به مجلس چرا توهین می‌کنید؟ مجلس که حرفش روشن است و ما همه چیز را در صحن علنی می‌گوییم.

وی افزود: آقای حاج بابایی گفتند که شورای نگهبان مطرح کرده که این مورد اضافه شود، پس شما اعتراض خود را به شورای نگهبان بگویید، هم اکنون نیز اگر شورای نگهبان از این موضوع ایراد بگیرد می‌توانید کل این تبصره را حذف کنید اگر فکر می‌کنید این کار خیلی درست است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس از روی دغدغه خود و تأیید فرمایشات مقام معظم رهبری، حقوق مقامات را محدود کرد، در آن زمان که بحث حقوق‌های نجومی مطرح شد من به رئیس جمهور گفتم که به وزرا ابلاغ کنید که نباید بیشتر از 10 میلیون حقوق دریافت کنند، نظر ما هم اکنون نیز همین است.

لاریجانی گفت: دریافتی مقامات کشور باید محدود شود، اگر به یک مدیر متخصص در مناطق محروم لازم است که کمکی کنیم، این یک استثنا بوده و برای اداره کشور این موارد لازم است، حتی این اصلاح مصوبه شامل مقامات نمی‌شود.

وی افزود: این جنجالی که بوجود آمده بخاطر بحث‌های انتخاباتی است، نباید خلاف بگویید؛ باید با ادبیات درست درباره مجلس سخن بگویید، مگر امام نفرمودند که مجلس در رأس امور است؟ این آقایانی که می‌گویند ما خیلی قانون‌مدار و دنباله‌روی ولایت فقیه هستیم چرا درباره مکان و جایگاهی که امام و رهبری این چنین درباره‌اش سخن گفته‌اند حرف نادرست می‌زنند.

لاریجانی تصریح کرد: من صلاح نمی‌دانم که در کشور چنین سخنانی بیان شود ولی بی‌جهت اعتماد مردم را تخریب نکنید، مجلس با محدود کردن دریافتی مدیران کار درستی را انجام داده است چرا درباره حقوق مصوب و 24 میلیون تومان دریافتی دروغ می‌گویید؛ این میزان 10 میلیون است و ما گفته‌ایم که مقامات بیش از این نمی‌توانند دریافت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: درصدر ماده 38 گفته شده که میزان دریافتی مدیران نباید بیشتر از دو برابر حداکثر حقوق‌ آنها باشد چرا خلاف می‌گویید؟ ذیل این ماده ربطی به مقامات ندارد ضمنا اگر شورای نگهبان ایراد بگیرد ما این را حذف می‌کنیم.

وی در ادامه گفت:‌این جنجال‌ها در کشور به ضرر مردم  و افکارعمومی  است، این را بدانید که مجلس زبان دارد و حرف خواهد زد، اینطور نیست که شما مطالب خلاف بگویید و به دلیل نزدیک شدن ایام انتخابات کسی به شما چیزی نگوید.

لاریجانی تصریح کرد: بعضی از این آقایانی که این حرف‌ها را زده اند که نامشان را نمی‌برم، در مجلس سابقه دارند و میزان دریافتی آنها در مجلس وجود دارد، اینقدر جانماز آب نکشند، من به خوبی می‌دانم که به چه شکلی بوده‌اند که بیش از این صحبت نمی‌کنم و همین مقدار کفایت می‌کند. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها