دخانیات، مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های ریوی

دخانیات، مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های ریوی
شنبه 14 اسفند 1395 - 14:11

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: روند فزاینده شیوع بیماری‌های ریوی را تنها با برنامه‌ریزی درست، اقدام هماهنگ و مشترک می‌توان کنترل کرد.

العالم-ایران
 دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اینکه بیماری‌های مزمن انسدادی ریه یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر جهان در سالیان اخیر بوده است، گفت: پنج درصد از کل موارد مرگ و میر در دنیا به این بیماری مربوط است و سالانه ۳ میلیون نفر در کشورهای جهان به این دلیل فوت می‌کنند که ۹۰ درصد این موارد مرگ و میر در کشورهای با درآمد کم یا متوسط است.

وی در ادامه افزود: بیماری‌های مزمن تنفسی هم اکنون چهارمین علت مرگ و میر در کل کشورهای جهان هستند و طبق پیش بینی علمی در سال ۲۰۲۰ میلادی (یعنی سه سال دیگر) سومین علت مرگ و میر در دنیا خواهند بود.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از لحاظ سال‌های از دست رفته عمر به دلیل مرگ یا زندگی با ناتوانی، این گروه از بیماری‌ها پنجمین عامل سال‌های از دست رفتن عمر مردم به صورت جهانی به شمار می‌روند.

به گفته حریرچی، مهم‌ترین عامل ابتلا به بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی مصرف دخانیات است که افراد مصرف کننده و افرادی که در معرض دود سیگار و قلیان و غیره هستند را شامل می‌شود. عوامل مهم دیگر شامل آلودگی هوای محیط، آلودگی هوای داخل فضاهای بسته شامل خانگی و شغلی است.

بنابر اعلام وب‌دا، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در کشور ما بیماری‌های مزمن انسدادی ریه هفتمین عامل مرگ و میر و ششمین عامل سال‌های از دست رفتن عمر به شمار می‌روند، گفت: این نکته نیز بسیار مهم است که ۲۵ سال پیش این نوع بیماری‌ها شانزدهمین عامل مرگ و میر و نوزدهمین عامل سال‌های از دست رفتن عمر در ایران بوده‌اند و در طی سال‌های گذشته با روند فزاینده‌ای از شیوع این نوع بیماری مواجه بوده‌ایم.

حریرچی تصریح کرد: بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی علاج‌پذیر نیستند، ولی علائم بیماری و مرگ و میر حاصل از آن قابل کاهش است. مهم‌ترین راه مقابله با بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی پیشگیری از ابتلا به آن است. اصلی‌ترین اقدام در این زمینه پرهیز از ابتلا به مصرف سیگار و قلیان و سایر دخانیات و ترک مصرف در مبتلایان است. کاهش آلودگی هوای محیط در شهرهای بزرگ خصوصا و نیز کاهش آلودگی هوا در مناطق در معرض گرد وغبار از اقدامات مهم دیگر در این زمینه هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه طبق پیش بینی مجامع علمی این نوع بیماری‌ها در کل جهان در حال افزایش هستند. هوشیار باشیم که فقط با برنامه‌ریزی درست و اقدام هماهنگ و مشترک می‌توانیم در مقابله با این بیماری مهم موفق باشیم.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها