مردها بیشتر از زنها عرق می‌کنند؟

مردها بیشتر از زنها عرق می‌کنند؟
شنبه 14 اسفند 1395 - 14:43

جدید ترین مطالعه صورت گرفته نشان می دهد واکنش بدن به از دست دادن گرما هنگام ورزش در شرایطی که می تواند درجه حرارت خود را با موفقیت تنظیم کند، مستقل از جنسیت است.

العالم - گوناگون

 بدن انسان مجهز به سیستم تنظیم کننده حرارت است که هنگام ورزش یا در روزهای گرم تابستان از گرم شدن بیش از حد بدن جلوگیری می کند.
اما چه کسانی بیشتر عرق می کنند؟ مردان یا زنان، حال یک مطالعه تازه واکنش مردان و زنان را نسبت به گرما بررسی می کند.
آیا تا به حال فکر کرده اید چرا هنگام ورزش عرق می کنید؟ بدن انسان سیستم تنظیم حرارتی داخلی دارد که بعضی آن را به یک کوره تشبیه کرده اند که گرما تولید می کند و سپس از طریق انواع فرایندهای فیزیولوژیکی این گرما را منتشر می کند ؛ یکی از این فرایندها عرق کردن است.
درجه حرارت بدن انسان بین 36.5 تا 37.5 سانتیگراد تغییر می کند.
افزایش دمای خارجی سیگنال هایی به هیپوتالاموس مغز یا ترموستات بدن ارسال می کند. هیپوتالاموس با ایجاد تنظیمات فیزیولوژیکی برای حفظ دمای درونی ایده آل، به تغییرات دمای بدن واکنش نشان می دهد.
در یک روز گرم یا طی یک جلسه فعالیت شدید ورزشی گیرنده های دما که روی پوست قرار دارند سیگنال هایی به هیپوتالاموس مغز می فرستند و هیپوتالاموس هم به بدن می گوید با تولید عرق شروع به خنک کردن بدن نماید.
تا به حال اعتقاد بر این بود مردان و زنان به خاطر ویژگی های جسمی در مقابل گرما واکنش های متفاوتی دارند.
اما مطالعه تازه در دانشگاه ولونگونگ در استرالیا و دانشکده پرستاری در ژاپن این باور مرسوم را به چالش کشاند.
محققان فرضیه ای را ارائه دادند که واکنش به گرما براساس نسبت بین سطح و توده بدن اما نه جنسبت تغییر می کند.
فرضیه دوم این بود که افراد بزرگتر بیشتر عرق می کنند به خاطر اینکه بدن آنها در مقابل افزایش گرما تنظیم شود.
این مطالعه عملکرد کنترل کننده رگ و تحریک کننده غدد عرق (vasomotor and sudomotor) را در 60 شرکت کننده سالم (36 مرد و 24 زن) با اندام ها و اندازه های مختلف بدن بررسی کرد.
شرکت کنندگان دو تمرین را در شرایط 28 درجه سانتیگراد و 36 درصد رطوبت نسبی تکمیل کرده و سپس به مدت 20 دقیقه استراحت کردند؛ پس از این مدت با سرعت گرمازا به مدت 45 دقیقه مدام با دوچرخه پا زدند و در مرحله بعد، با شدت بسیار زیاد تمرین دوچرخه سواری کردند.
تحت این شرایط بدن بطور طبیعی تلاش می کند با تعرق و افزایش جریان خون به پوست از بالا رفتن درجه حرارت جلوگیری کند.
این بررسی ها نشان می دهد به واقع منطقه خاص توده، فاکتور مهمی است که واکنش های کنترل کننده رگ و تحریک کننده غدد عرق در مردان و زنان را تعیین می کند.
نتایج این مطالعه نشان می دهد واکنش بدن انسان در مقابل گرما به تغییرات مورفولوژیکی بستگی دارد و به جنسیت مربوط نمی شود. صرف نظر از جنسیت، تغییرات دمای بدن در مردان و زنان شرکت کننده عینا اتفاق می افتد.
مورفولوژی شاخه ای از زیست شناسی است که به مطالعه شکل و ساختار موجودات زنده و ویژگی های ساختاری خاص آنها می پردازد.
نتایج این مطالعه در مجله Experimental Physiology منتشر شد.
 منبع : خبرآنلاین

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها