اصلاح قوانین انتخاباتی برای رکوردشکنی شینزو آبه

اصلاح قوانین انتخاباتی برای رکوردشکنی شینزو آبه
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 11:40

تغییر قوانین حزبی در ژاپن می‌تواند شینزو آبه را از حیث مدت زمان زمامداری در این کشور رکوردشکن کند.

به نقل از آسوشیتدپرس؛ حزب حاکم ژاپن روز یکشنبه تغییری را در قوانین حزبی تصویب کرد که می‌تواند شینزو آبه، نخست‌وزیر این کشور را از حیث حضور در قدرت پس از جنگ جهانی دوم، رکوردشکن کند.
این وضع برای آبه یک بازگشت شگفت‌انگیز محسوب می‌شود. وی پیش‌تر و در دور نخست حضور در این منصب، تنها یک سال نخست‌وزیر ژاپن بود و این کشور تا دسامبر سال 2012 و بازگشت آبه به قدرت، در 6 سال حضور 6 نخست‌وزیر را تجربه کرد.
به گفته تحلیلگران، نخست‌وزیر 62 ساله ژاپن می‌کوشد اشتباهات دور اول نخست‌وزیری خود را در خصوص مسائلی بحث بر‌انگیز نظیر اصلاح قانون اساسی تکرار نکند. وی این بار با اولویت بخشیدن به اصلاح اقتصاد ژاپن با اتخاذ سیاست مشهور «آبه‌نومیکس،» بر محبوبیت خود افزوده است.
حزب لیبرال-‌دموکرات ژاپن روز یکشنبه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، رهبر حزب می‌تواند برای سومین دوره متوالی نامزد سمت نخست‌وزیری شود. پیش‌تر، محدودیتی دو دوره‌ای برای حضور در این سمت اعمال می‌شد. در نظام پارلمانی ژاپن، رهبر حزب حاکم معمولاً نخست‌وزیر کشور می‌شود.
این تغییر به آبه امکان می‌دهد در صورت حفظ حمایت حزب و رأی‌دهندگان، تا سال 2021 نخست‌وزیر ژاپن باقی بماند. اگر این قانون تصویب نمی‌شد، آبه در سپتامبر سال 2018 استعفا می‌داد.
هم‌اکنون 5 سال از نخست‌وزیری آبه می‌گذرد و وی در حال حاضر از حیث زمان زمامداری، ششمین رکورددار در تاریخ ژاپن از سال 1945 محسوب می‌شود. اگر آبه بتواند همچنان نخست‌وزیر ژاپن باقی بماند، در ماه اوت سال 2020 رکورد «ایساکو ساتو» را خواهد شکست. ساتو از سال 1964 تا سال 1972، بیش از 7 سال نخست‌وزیر ژاپن بود. ساتو همچنین برادر پدربزرگ آبه، «نوبوسوکه کیشی» است که از سال 1957 تا سال 1960 نخست‌وزیر ژاپن بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها