تایمز: روابط با عربستان عامل پیوستن جوانان مالدیو به داعش است

تایمز: روابط با عربستان عامل پیوستن جوانان مالدیو به داعش است
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 12:36

روزنامه انگلیسی تایمز در گزارشی نوشته روابط نزدیکی دولت مالدیو با عربستان سعودی از جمله دلایل پیوستن جوانان این کشور به گروه تروریستی داعش بوده است.

تایمز می‌نویسد پلیس مالدیو قبل از سفر ملک سلمان به این کشور شبه‌جزیره‌ای اقدام به سرکوب مخالفان کرده است. شایعه شده که ملک سلمان قرار است یک جزیره مرجانی را از مالدیو به طور کامل خریداری کند.

دولت مالدیو بعد از گسترش اعتراضات به این معامله احتمالی روزنامه‌نگاران را دستگیر و به منزل و دفاتر احزاب مخالف دولت حمله کرده است. فعالان در مالدیو از گسترش نفوذ عربستان در مالدیو و رشد افراط‌گرایی و تروریسم در این کشور نگران هستند.

رئیس‌جمهوری مالدیو که از سال 2013 قدرت را به دست گرفته فروش جزیره مرجانی «فافو» با 4000 نفر جمعیت به عربستان سعودی را تکذیب کرده است. مالدیو آخرین مقصد تور آسیایی شش جانبه پادشاه عربستان است.

دولت مالدیو می‌گوید عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری 10 میلیارد دلاری در این کشور به آنجا سفر می‌کند، اما تایمز نوشته ریاض منابع مالی برای ساخت مراکز مروج وهابیت را تأمین کرده است.

به نوشته تایمز، ایده‌های افراطی وهابیت همراه با گسترش بیکاری و استفاده از مواد مخدر در میان جوانان مالدیو بسیاری از آنها را به سمت پیوستن به گروه‌های تروریستی کشانده است. منتقدان پیوندهای نزدیک رئیس‌جمهور مالدیو با عربستان سعودی را در این موضوع دخیل می‌دانند.

بیش از 200 نفر از جوانان مالدیو این کشور را برای پیوستن به داعش ترک کرده‌اند و نگرانی‌های فزاینده‌ای درباره بازگشت آنها به کشور و انجام عملیات تروریستی در آنجا وجود دارد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها