ملاقات غول‌های نفتی جهان در کنفرانس هیوستون

ملاقات غول‌های نفتی جهان در کنفرانس هیوستون
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 15:16

بزرگترین شرکت‌ها و کشورهای فعال در بازار نفت، از روز دوشنبه در هیوستون آمریکا گرد هم می‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم،  خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت: مهمترین نام‌های فعال در جهان نفت این هفته از زمان آغاز جنگ دو ساله بر سر بهای جهانی طلای سیاه، به منظور شرکت در بزرگترین گردهمایی فعالان این صنعت به آمریکا سفر می‌کنند. این نبرد نفتی، صادرکنندگان خاورمیانه را در برابر شرکت‌هایی قرار داد که نیروی محرکه انقلاب انرژی بر پایه نفت شیل در آمریکا بودند. کنفرانس بین‌المللی «سراویک» از فردا (دوشنبه) به مدت 5 روز در هیوستون آمریکا برگزار می‌شود.
وقتی اوپک در ماه نوامبر سال گذشته با چندین کشور غیر عضو متحد شد تا توافقی تاریخی برای کاهش تولیدات حاصل شود، این سازمان خواهان پایان نبرد بر سر کسب سهم در بازار شد که بهای جهانی نفت را به پایینترین سطح در 12 سال اخیر رسانده و بسیاری از تولیدکنندگان نفت شیل را در آستانه ورشکستگی قرار داده بود.
بهای جهانی نفت حالا در قیاس با سال گذشته و زمانی که کشورهای نفتخیز و مدیران شرکت‌های نفتی در هیوستون گرد هم آمدند، حدود 70 درصد افزایش یافته است. این نشست، بزرگترین گردهمایی سالانه نفتی در آمریکا محسوب می‌شود.
کنفرانس بین‌المللی موسوم به «سراویک» در هیوستون – پایتخت نفتی آمریکا –برگزار می‌شود و انتظار می‌رود امسال در قیاس با سال گذشته، تعداد وزرای نفت اوپک در آن دو برابر شود. مقامات ارشد انرژی روسیه و هند نیز در این نشست حضور خواهند یافت. توافق نوامبر اوپک، چشم‌انداز تداوم آن و بهبود چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در این حوزه بیشترین مباحث نشست امسال را به خود اختصاص خواهد داد.
به نوشته رویترز، خالد الفالح، وزیر نفت عربستان سعودی – که کشورش بزرگترین سهم را در کاهش سطح تولیدات اوپک ایفا می‌کند – روز سه‌شنبه در این کنفرانس سخنرانی خواهد کرد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که برای مشارکت کشورهای غیر عضو در توافق اوپک نقشی حیاتی ایفا کرد، سخنران روز دوشنبه این گردهمایی خواهد بود.
مدیران عامل اجرایی 5 شرکت بزرگ نفتی جهان – بی‌پی، شورون، اکسان موبیل، رویال داچ شل و توتال – به نقطه نظرات وزرای نفت و انرژی کشورهای مختلف به دقت گوش خواهند کرد تا دریابند آیا کاهش تولیدات نفتی، پس از ماه ژوئن نیز تداوم خواهد داشت یا خیر.
البته این نشست، عاری از تنش میان تولیدکنندگان نفت آمریکا و اوپک برگزار نخواهد شد. یکی از مهمترین پرسش‌های فراروی صنعت نفت این است که تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا به چه سرعت و حجمی تولید خود را افزایش خواهند داد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها