هاآرتص:

نتانیاهو از طرح صلح منطقه‌ای عقب‌نشینی کرد

نتانیاهو از طرح صلح منطقه‌ای عقب‌نشینی کرد
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 15:18

یک روزنامه عبری زبان نوشت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تدریج از طرح صلح منطقه‌ای خود که حدود ۹ ماه قبل آن را به رئیس بزرگترین حزب اپوزیسیون این رژیم ارائه کرده بود، عقب نشینی کرد.

العالم-فلسطین اشغالی

 روزنامه عبری زبان هاآرتص در شماره امروز (یکشنبه) نوشت، بنیامین نتانیاهو حدود ۹ ماه قبل طرحی را برای صلح منطقه‌ای با مشارکت اردن و مصر به اسحاق هرتزوگ، رئیس بزرگترین حزب اپوزیسیون این رژیم ارائه کرد که شامل یک بیانیه مشترک به عنوان اصلی برای آغاز اجرای طرح صلح منطقه‌ای و تشکیل کشوری یکپارچه در "اسرائیل" بود.

در این طرح بر آمادگی نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای امتیازدهی‌های منطقه‌ای در راستای اجرای راه‌حل تشکیل دو کشور و نیز کاهش میزان ساخت و سازها در شهرک‌ها تاکید شده بود.

به نوشته هاآرتص، نتانیاهو پس از سه هفته از ارائه طرح مذکور به هرتزوگ با وجود دستیابی به توافق‌های اولیه در این خصوص به صورت تدریجی از آن عقب‌نشینی کرد.

این روزنامه عبری زبان در ادامه علت عقب‌نشینی نتانیاهو از طرحش را بحران سیاسی دانست که به دنبال ساخت بی‌برنامه و غیرقانونی شهرک عامونا در اراضی فلسطینی‌ها آغاز شد.

در دسامبر ۲۰۱۴ دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به تل‌آویو دستور داد این شهرک را ظرف دو سال تخلیه کند.

نتانیاهو ماه گذشته میلادی آنچه روزنامه هاآرتص درباره مشارکتش در نشست چهارجانبه‌ای در سال گذشته میلادی با حضور عبدالله دوم پادشاه اردن، عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر و جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در شهر عقبه اردن فاش کرد، را تایید کرد.

هاآرتص در این رابطه نوشت، کری در نشست مذکور که در تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۶ برگزار شد، طرح صلح منطقه‌ای با کشورهای عربی و فلسطین مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی و به رسمیت شناخته شدن اسرائیل به عنوان "کشوری یهودی" از سوی فلسطینی‌ها و کشورهای عربی را مورد بررسی قرار داد.

این روزنامه عبری زبان در آن مقطع زمانی نوشت، نتانیاهو با پیشنهاد آمریکا در این خصوص مخالفت کرد. منبع:ایسنا

پربیننده ترین خبرها