یهودیان تندرو در "اسراییل"

یهودیان تندرو در
يکشنبه 15 اسفند 1395 - 17:23

شبکه تلویزیونی الجزیره در سریالی مستند با عنوان« اسرائیل، تجزیه از درون» به بررسی شیوه زندگی و افکار یهودیان تندرو پرداخت.

العالم - فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بخش اول این سریال مستند، به گوشه ای از افکار و اندیشه های یهودیان ناطوری کارتا، که بخش قابل توجهی از آنان در محله معاشعاریم در قدس زندگی می کنند، اختصاص دارد.

به گزارش الجزیره، در محل زندگی این یهودیان هر نوع امکانات رسانه ای مطابق با تکنولوژی روز، مثل تلویزیون، رادیو و روزنامه ممنوع است و متن اخبار مهم بر اساس تشخیص خاخام بر روی دیواره های خاصی نصب می شود تا مردم از خبرها آگاه شوند. آنان حتی حق داشتن تلفن همراه را ندارند، مگر اینکه خاخام اجازه دهد. نرم افزارهای گوشی تلفن همراه نیز باید با اجازه خاخام باشد.

در مکان زندگی این یهودیان، شیوه پوشش زنان و مردان باید مطابق با قوانین مورد نظر خاخام ها باشد، در غیر این صورت با آن فرد برخورد خواهد شد.

ورود هر گونه وسایل تصویر برداری به محل زندگی آنان ممنوع است، در نتیجه خبرنگاری که برای تهیه این برنامه به معاشعاریم رفته بود به دلیل همراه داشتن گروه فیلمبرداری با مشکل مواجه شد، اما پس از مدتها تلاش موفق شد با مراجعه به یکی از خاخام ها، با شرایطی ویژه و با همراهی این واسطه، اجازه تصویر برداری بگیرد و برای تهیه مستند وارد محله معاشعاریم شود.

در خانواده های این یهودیان، مردان کار نمی کنند زیرا همواره باید به تحصیل یا تعلیم آموزه های تورات مشغول باشند، در نتیجه کار اصلی بر دوش زنان است و غالب این کارها نیز در درون منزل انجام می شود.

یهودیان تندرو معتقدند خواست خداوند این بود که قوم اسرائیل در بیابان سرگردان باشند، در نتیجه یهودیان در هیچ جای دنیا، حق تشکیل کشور مستقل را ندارند، به همین دلیل تشکیل اسرائیل بر خلاف آموزه های تورات است.

یهودیان تندرو نه تنها در محل زندگی خود شرایط ویژه و قوانین سختی را به اجرا می گذارند بلکه سعی می کنند این قوانین را در دیگر مناطق نیز اجرا کنند. یکی از این قوانین تعطیلی بازار در روز شنبه است، آنان غروب جمعه با ورود به بازارها و به صدا در آوردن شیپور خواستار تعطیلی بازار می شوند و صاحبان مراکز تجاری هم می دانند اگر مقاومت کنند با حمله شبه نظامیان یهود مواجه خواهند شد. با توجه به سوابق شبه نظامیان یهود در حمله به مراکزی چون سینماها، کسی دوست ندارد در برابر یهودیان تندرو مقاومت کند.

این یهودیان چون اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند سعی می کنند مدارک و مستنداتی را که در زندگی اجتماعی به آن نیاز دارند از مراکز فلسطینی تهیه کنند.
در این برنامه، آمار یهودیان تندرو در اسرائیل یک میلیون نفر عنوان شده است که یک هشتم جمعیت یهودیان "اسرائیل" است.

پربیننده ترین خبرها