قاسمی: اروپا خواهان توسعه رابطه با ایران است

قاسمی: اروپا خواهان توسعه رابطه با ایران است
دوشنبه 16 اسفند 1395 - 11:16

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اتحادیه اروپا حامی برجام است و خواستار توسعه روابط با ایران هستند.

العالم ـ ایران
بهرام قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص موضع وزارت خارجه در مورد مواضع اخیر ضد ایرانی در اروپا، خاطرنشان کرد، تا آنجا که من اطلاع دارم مواضع اتحادیه اروپا روشن است و حامی برجام هستند و چنبن خبری که کسی در اروپا خواستار فشار باشد دریافت نکرده ام و همه خواستار توسعه روابط هستند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: هر تلاشی که بتواند در مسیر صلح و ثبات منطقه کمک کننده باشد مورد استقبال ما و همه کشورها است.

سازمان حج و زیارت نتایج مذاکرات حج را اعلام می کند

قاسمی پیرامون بحث حج  گفت: مسیولیت مذاکره با عربستان با حج و زیارت است و وزارت خارجه نقشی ایفا نمی کند و تا آنجا که اطلاع دارم مذاکرات خوب پیش رفته است. اجازه دهید سازمان حج و زیارت نتایج مذاکرات را اعلام کند.

مواضع روشن ایران در مورد بحرین
مواضع ایران در مورد بحرین مشخص است، دولت بحرین به جای فرافکنی باید رویکرد جدیدی نسبت به افکار عمومی خودش داشته باشد و تعامل و مذاکره را در پیش گیرد .امیدوارم بحرین با خرد کافی برخورد کند.

آستانه 4 برای حل بحران سیاسی سوریه
قاسمی در مورد حل بحران سوریه نیز گفت: تحولات آستانه و ژنو مسیر خود را طی می کند و تلاش هایی برای برگزاری نشست آستانه 4 طی روزهای آینده در جریان است. وی در پاسخ به سوالی در خصوص ورود نیروی زمینی آمریکا به سوریه خاطرنشان کرد که در مورد حضور نیروهای امریکایی اطلاعی ندارم.

دیدار روحانی و اردوغان در حاشیه اجلاس اکو
سخنگوی وزارت خارجه در باره دیدار حجت السلام حسن روحانی رییس جمهوری کشورمان با همتای ترکیه ای خود خاطرنشان کرد: اجلاس اکو با حضور سران فرصتی را فراهم کرد که بعد از مدت ها و برای اولین بار بعد از کودتای ترکیه که خلایی در تماس های سطح بالا وجود داشت، با تماس های طرف ترک دیداری صورت گرفت. دیدار روحانی و رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه دیدار مهمی ارزیابی می شود و تا حدی سازنده بود.

وی افزود: در این دیدار به صراحت موارد فی مابین بحث و تفاهماتی حاصل شد و این به مفهوم حل وفصل همه مسایل نیست. نفس دیدار قابل توجه بود و این که روابط دو کشور مسیر خود را طی می کند. این دیدار، دیدار به هنگامی بود و در این باره صحبت شد که بیش از آن که مقامات دو کشور در رسانه ها سخن بگویند در دیدارها مسایل را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

قاسمی گفت: طرفین در این دیدار از همکاری های موجود در بحث آستانه و سوریه اظهار رضایت کردند و تفاهم داشتند این رایزنی ها برای دو کشور استمرار پیدا کند. دیدار به جا و درست و با نتایج مثبتی رخ داد که باید در فضاهای بعدی آن را دنبال کنیم .

برخورد با مامور خاطی ترکیه ای/ خودداری از سفرهای غیر ضرور

وی در خصوص مسایل مرزی که اخیرا در ترکیه اتفاق افتاده خاطرنشان کرد که این مساله موضوع جدیدی نیست.همواره به  شهروندان خود هشدار داده ایم تا از سفرهای غیر ضرور خودداری کنند. وزارت خارجه تلاش های زیادی انجام داده و خبرهایی وجود دارد که با عوامل خاطی برخورد شده است. اما باید امنیت برای شهروندان ما در مرزهای ترکیه به وجود آید. توصیه می کنم شهروندان از مرزهای هوایی استفاده کنند تا مرزهای زمینی.

روابط ایران با انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا روابط تهران لندن چگونه خواهد بود؟ تصریح کرد: من هیچ ارتباطی بین این دو نمی بینم. ما روابط طبیعی خود را با لندن خواهیم داشت و وضعیت خروج آن به خود آنها مربوط است. همچنان که با کشورهای اروپایی روابط دوجانبه خواهیم داشت.

سفر روحانی به کشورهای آفریقایی

وی در مورد سفر روحانی به برخی کشورهای افریقایی نیز افزود: مباحثی دراین زمینه وجود داشت از جمله سفر به کشورهای آفریقا جنوبی، الجزایر و اوگاندا. پیش بینی می شد که این سفر قبل از نوروز تدارک دیده شود. با توجه به انجام نشدن همه مراحل آن، این سفر در اسفند ماه صورت نخواهد گرفت اما در دستور کار قرار دارد.

گفت وگوهایی بین مقامات ایران و مصر وجود داشته است
قاسمی در مورد رابطه ایران و مصر هم گفت: مصر کشور مهمی در منطقه، جهان عرب و جهان اسلام است. تماس های لازم از طریق دفاتر حافظ منافع وجود دارد. امیدوارم بتوان بر موانعی که وجود داشته و دارد فایق آمد و شاهد بود که روابط از بهبود نسبی برخوردار شود.

وی افزود: روابط همواره دو سویه است و باید مجموعه شرایط در دو پایتخت فراهم شود تا گام های لازم برای همگرایی بیشتر برداشته شود. شرایط همچون گذشته است و پیشرفت خاصی نداشته ایم. گاه گاهی در سطوح مختلف بین مقامات گفتگویی وجود داشته است.

اظهارات ظریف در مورد انتخابات
سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مورد انتخابات نیز گفت: نکاتی که وزیر مطرح کردند به صورتی که در حواشی آمده بود، نبوده است. ظاهرا به علت نوع نگارش شاید برخی استنباط های دیگری داشتند. ظریف به عنوان یک دیپلمات حرفه ای می داند چگونه در هر زمانی صحبت کند.

واکنش وزارت خارجه به اظهارات ترامپ
وی در ادامه در مورد اظهارات اخیر ترامپ و واکنش وزارت خارجه خاطرنشان کرد: چه در حوزه برجام و چه فرمان اخیر ترامپ ساز و کارهای خود را داشتیم و هر آنچه اعلام کردیم کار شد و در خصوص لیست ها هم اقدامات مورد نیاز انجام شد و در صورت ضرورت آنها را اعلام خواهیم کرد و فعلا به دلایلی از ذکر نام اجتناب می کنم و در روزهای آتی توضیحاتی با توجه به شرایط ارایه خواهد شد.

عربستان قول هایی درباه حج داده است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ خبرنگاری در خصوص مذاکرات حج خاطرنشان کرد، سوالات شما را سازمان حج و زیارت پاسخ خواهد داد. بحث حج ربطی به روابط دیپلماتیک ایران و عربستان ندارد. شرایط دو طرف مطرح شده و قول هایی که عربستان باید می داده تا آنجا که می دانم داده شده البته هنوز روند ادامه دارد و سازمان حج نتایج را اعلام خواهد کرد اما بحث حج و روابط را نباید به یکدیگر گره زد.
حجم روابط اقتصادی با آذربایجان باید گسترش بیشتری یابد

قاسمی در خصوص روابط ایران و جمهوری آذربایجان و سفر الهام علی اف رئیس ‌جمهوری این کشور به تهران تصریح کرد: روابط ما روابط خوبی است. سفر اخیر در جایگاه خود از ویژگی های مطلوبی برخوردار بود. این سومین دیدار در پایتخت های دو کشور بود. روابط ما رو به رشد است و خواهان حسن همجواری هستیم. به خصوص منطقه قفقاز که بسیار مهم است. از وضعیت روابط اقتصادی در کنار مرزها راضی نیستیم و حجم روابط باید گسترش بیشتری یابد.

روند لغو روادید میان ایران و آذربایجان

وی افزود: در خصوص مسایل کنسولی مذاکرات ما در جریان است. هنوز تا لغو روادید فاصله داریم و ساز و کارها تا حدی زمان بر خواهد بود و امیدوارم با اراده دو کشور در شرایط مطلوب قرارگیریم. روابط باکو با سایر کشورها مربوط به خود آنها و دولت آنها است.

موضع ضد ایرانی پادشاه عربستان
قاسمی در ادامه پیرامون مواضع ضد ایرانی پادشاه عربستان و آل سعود تصریح کرد: عربستان با درآمدهای ناشی از نفت و مشکلات داخلی با بدگمانی و ناراحتی تلاشی را در برخی کشورها سعی دارد به وجود آورد که این امر جدیدی نیست. اینها اقدامات ابتر و زخمت دادن به خود است. در سفر مالزی عربستان در بیانیه اش بندی ضد ایرانی گنجاند که نباید به آن اهمیت داد بلکه باید به کشورها توصیه کرد که از ظرفیت های خودشان برای همگرایی کشورهای اسلامی استفاده کنند و گرفتار برخی مسایل نشوند و نقش مثبت خود را ایفا کنند.

سفر وزیر خارجه عربستان به عراق مایه نگرانی نیست
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر وزیر خارجه عربستان  به عراق گفت: روابط ما تحت تاثیر این گونه القائات قرار نخواهد گرفت و این گونه سفرها مایه نگرانی نیست. عمق روابط ایران و عراق بسیار بیشتر از آن است که این گونه سفرها آن را تحت تاثیر قرار دهد.

ادعای تکراری امارات در باره جزایر سه گانه
قاسمی ادعای اماراتی ها در مورد جزایر سه گانه را تکراری عنوان کرد و افزود: کشورهایی همچون این کشور توان توهین نخواهند داشت. این بحث تکراری و بی اساسی است. واقعیت جزایر روشن است. ما مواضع خود را اعلام کردیم و با این نوع گفتار چیزی تغییر نخواهد کرد.

مردم فلسطین تعیین کننده هستند
وی در مورد مساله فلسطین و اقدام جنبش حماس نیز خاطرنشان کرد: آنچه که از خروجی خبرگزاری ها بیرون می آید ملاک مواضع ما نیست. مجموعه مردم فلسطین تعیین کننده وضعیت خود هستند.

تعرض به زنی در آمریکا که گفته می شود ایرانی است
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که روز پنجشنبه گفته شده به یک خانم ایرانی در آمریکا تعرض شده است، گفت: نیازی به پاسخ نیست و بحث قابل طرحی در اینجا نیست و خبرش به اندازه کافی در رسانه ها منتشر شده است. من هنوز مجاب نیستم آیا این فرد ایرانی بوده یا خیر؟ در هر حال اقدامی قابل نکوهش است.

بحران قره باغ و مداخله نظامی آمریکا در ارمنستان
قاسمی در واکنش به این مساله که آمریکا قرار است مرکزی  نظامی در ارمنستان ایجاد کند، افزود: بحران قره باغ مساله ای است که باید بین دو کشور (ارمنستان و آذربایجان) حل و فصل شود. شواهد حاکی است که حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا حضور موفقی نیست و عمدتا به دلیل خطاهای استراتژیک دچار مشکلات ادامه دار می شود.

وی افزود: ما حدود ده انتخابات را در آمریکا شاهد بوده و تجربه ما نشان می دهد این سیاست ها هیچکدام کارساز نبوده است. حضور نظامی آمریکا به هر دلیل راهگشا نبوده و نخواهد بود. دولت جدید آمریکا سخنانی را مطرح می کند که نميدانم چقدر جدی است؟ توصیه می کنم آنها در هر حوزه ای ورود نکنند و مسایل منطقه را بگذارند خود کشورها حل و فصل نمایند. ما در نوع روابط همسایگانمان با کشورهای دیگر دخالتی نداریم اما توصیه می کنیم مسایل شان را با ابتکار عمل های بهتری حل کنند.

 مذاکرات در باره ریزگردها

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ورارت خارجه در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست در تماس با کشورها بوده و راهکارهایی را دنبال می کند. عراق یکی از مبادی این مساله است و این کشور درگیر تروریسم و برخی مسایل دیگر است لذا مسایل با آن سرعتی که می خواهیم پیش نمي رود ضمن درک کامل شرایط عراق به کار خود ادامه می دهیم تا از آلام مردم تا حدی بکاهیم.

قاسمی در خصوص حج نیز گفت: اگر قرار باشد کسی به حج مشرف شود قطعا روادید صادر خواهد شد. البته تاکید می کنم ما روابط دیپلماتیک نداریم اما در حین انجام حج قطعا کمک هایی صورت خواهد گرفت که در صورت نهایی شدن مذاکرات اعلام خواهد شد.

خرید هواپیمای مسافری سوخو
وی در مورد خبر خرید سوخو هم خاطرنشان کرد: روابط ما با روسیه در وضعیت خوبی است. ما برای همکاری با روسیه محدودیتی نداریم. یا در حال گفتگو هستیم یا در مرحله نهایی. در مورد بحث هواپیماهای غیر نظامی مباحثی مطرح است و در زمان لازم صحبت خواهد شد.

مذاکرات ژنو
قاسمی در باره مذاکرات ژنو و حل بحران سوریه و مساله معارضان نیز تصریح کرد: هیچ تفاهمی حاصل نخواهد شد مگر از طریق مذاکره و تفاهم نظر. در هیچ اجلاسی شما نمی توانید به یک باره شاهد حصول نتیجه باشید. اجلاس ژنو کمک کرد که گروه های معارض رودر رو نشستند و گفتگو کردند.

وی در باره موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس هم گفت: هنوز نمي شود در مورد این مساله نظر قطعی داد و باید صبر کرد و ببینیم روند چگونه خواهد بود.

قاسمی با اشاره به حل بحران سوریه از طریق گفت وگو افزود: در مورد آستانه برخی کشورها علاقه مند بودند تعداد بیشتری حضور داشته باشند که با مخالفت جدی روبرو شد چرا که اگر تعدادشان افزایش یابد میزان تفاهمات کاهش می یابد لذا بهتر است تا رسیدن به یک نقطه، اجلاس بر سه محور باقی بماند. چین و سایر کشورها البته در اینده می توانند نقش خود را ایفا کنند.

عملیات موصل علیه داعش

وی در ادامه در باره عملیات نیروهای عراقی علیه داعش در موصل گفت: بحث موصل دشواری های خود را دارد. دولت مرکزی توانست به خوبی حرکت کند و رفتار خود را تنظیم کرده است و در یک مسیر روشن پیشروی های خوبی داشته و امیدواریم شاهد آن باشیم که موصل از تمامی تروریست ها پاک شود و عراق بتواند به کشوری امن و با ثبات تبدیل شود .اراده و درایت دولت عراق قابل تحسین است و جامعه جهانی باید به آنها کمک و آنها را حمایت کند.

مسلمانان میانمار
قاسمی در مورد ميانمار و مساله جنایت علیه مسلمان این کشور نیز خاطرنشان کرد: در عین داشتن اصول خود، در مسایل داخلی سایر کشورها دخالت نمی کنیم .مکانیسم های ما مشخص است. وزیر خارجه در اجلاس مالزی در خصوص ميانمار مواضع ایران را اعلام و مطرح کرد و این تلاش را ادامه خواهیم داد.

پربیننده ترین خبرها