نشست اتحاديه اروپا براي مجازات سوريه

نشست اتحاديه اروپا براي مجازات سوريه
شنبه 4 تير 1390 - 10:37

ديروز (جمعه) در دومين روز از نشست سران اتحاديه اروپا در بروکسل اين اتحاديه در ادامه رفتارهاي متناقض و دوگانه خود، مجازات هاي جديدي عليه سوريه وضع کرد.

به گزارش شنبه پايگاه اطلاع رساني شبکه خبري العالم، موضع اروپا در قبال تحولات جهان عرب به اندازه اي ضد و نقيض است که  بسياري اين مواضع را دوگانه توصيف مي کنند.

"هرمان وان رومپوي" رييس اتحاديه اروپا با اشاره به اختلاف مواضع کشورهاي عضو اين اتحاديه در باره تحولات جهان عرب ، روند مرحله انتقالي در تونس ، مصر و اصلاحات در اردن و مغرب را ستود.

اختلافات اتحاديه اروپا درباره درخواست ايتاليا مبني بر توقف عمليات ناتو در ليبي نيز شدت گرفته است.

اتحاديه اروپا در شرايطي که از معاون رييس جمهور يمن و طرح کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس درباره اين کشور حمايت مي کند، موضعي درباره سرکوب قيام مردم بحرين ، اعتراضات در عربستان و بسياري از کشورهاي عربي حاشيه خليج فارس اتخاذ نمي کند.

و اين در حالي است که در نشست سران اتحاديه اروپا مجازات هاي جديدي عليه سوريه به سرعت وضع و خيلي سريع وارد مرحله اجرا شد.

درهمين نشست نام 4 هيات و 7 شخصيت سوري به ليست افرادي که دارايي هاي آنها مسدود و ممنوع السفر شده اند؛ افزوده شد.

اينگونه اقدامات اتحاديه اروپا همزمان با درخواست از شوراي امنيت سازمان ملل براي صدور قطعنامه ضد سوريه صورت گرفته است حال آنکه ايتاليا درخصوص  پيامدهاي اينگونه تلاشها هشدار داده است. لذا به نظر مي رسد که مجازات هاي جديد عليه سوريه با توجه به اين اختلاف نظرها با توافق و اجماع همه کشورهاي عضو اين اتحاديه صورت نگرفته است.

"ديميتري کريستوفياس" رييس جمهور قبرس عصر جمعه به شبکه خبري العالم گفت اين تصميم از جنبه هاي  منفي و مثبت برخوردار و به مثابه پيامي براي واداشتن رييس جمهور سوريه براي اجراي اصلاحات ريشه اي در اين کشوراست.

ادامه فشار نظامي در ليبي تا کناره گيري معمر قذافي از قدرت نيز حکايت از تلاش اتحاديه اروپا براي کسب منافع و سهم خواهي از مرحله انتقالي و مرحله پس از قذافي در ليبي دارد.

در نشست بروکسل ، پيشنهاد ايتاليا مبني بر توقف عمليات نظامي و ايجاد تسهيلات براي ارسال کمک هاي بشردوستانه مطرح و با مخالفت هايي مواجه شد.

"داليا گريبائو سکايته" رييس جمهور ليتواني در اين باره به خبرنگار العالم گفت: اختلاف نظر درباره درخواست ايتاليا چندان زياد نبود.

رييس جمهور ليتواني ابراز عقيده کرد برخي کشورهاي اروپايي ابزار نظامي را حلال کامل مشکلات ندانند؛ بويژه اين که بسياري از غير نظاميان ، قرباني عمليات نظامي هستند.

اروپا در اين مرحله که از آن به بهارعربي ياد مي شود، مي کوشد نقش پر رنگ تري در روند سازش و از سرگيري مذاکرات بين فلسطينيان و اسراييل ايفا کند.

از سرگيري مذاکرات بين فلسطينيان و رژيم صهيونيستي، محور نشست ماه آينده کميته چهارجانبه بين المللي خواهد بود.
   

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها