اعتراض روسیه به استقرار سامانه موشکی آمریکا در کره

اعتراض روسیه به استقرار سامانه موشکی آمریکا در کره
چهارشنبه 18 اسفند 1395 - 10:30

چند تن از مسئولان بلند پایه روسیه ضمن انتقاد شدید از استقرار سامانه ضدموشکی آمریکایی تاد در کره جنوبی تاکید کردند این اقدام امنیت ملی روسیه را به خطر می اندازد و مسکو آن را در سیاست خارجی و برنامه ریزی راهبردی نظامی خود مد نظر قرار خواهد داد.

العالم - آسیا - اروپا

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین المللی دومای روسیه ( مجلس نمایندگان این کشور) در گفتگو با خبرگزاری روسی تاس اعلام کرد: استقرار سامانه ضدموشکی آمریکایی تاد در منطقه آشکارا فراتر از یک اقدام بازدارنده در برابر تهدیدهای احتمالی کره شمالی است. واشنگتن با اجرای این طرح بحث برانگیز تلاش می کند بخش دیگری از سامانه  دفاع ضدموشکی فراگیر خود در شمال شرقی آسیا را در نزدیکی مرزهای روسیه به اجرا گذارد. استقرار این سامانه ضدموشکی در مجاورت مرزهای روسیه می تواند امنیت کشور ما را به طور جدی به خطر اندازد.

وزارت دفاع کره جنوبی روز گذشته اعلام کرد دو موشک انداز متحرک و بخشی از تجهیزات لازم برای استقرار سامانه ضدموشکی تاد به یک پایگاه هوایی واقع در هفتاد کیلومتری جنوب سئول منتقل شده است.

کنستانتین کاساچیوف رئیس کمیته امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه (سنای این کشور) نیز در مصاحبه با اینترفاکس اعلام کرد استقرار سامانه ضدموشکی تاد در خاک کره جنوبی می تواند به کره شمالی برای توسعه هر چه بیشتر برنامه هسته ای و موشکی خود بهانه های بیشتری بدهد یا حتی این کشور را به یک پاسخ نظامی متناسب تحریک کند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از مسکو، این سناتور روس خاطر نشان کرد هر گونه تغییر و تحول در منطقه می تواند به طور مستقیم امنیت قدرت های منطقه ای مثل روسیه و چین را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین استقرار سامانه ضدموشکی آمریکایی تاد در کره جنوبی آن هم با تاکید بر اینکه این طرح به منظور حل و فصل یک مسئله مشترک میان دو کره به اجرا گذاشته شده، اقدامی کاملا غیرمسئولانه است.

میخائیل اولیانوف رئیس بخش منع تکثیر سلاحهای هسته ای و کنترل تسلیحاتی وزارت امور خارجه روسیه، نیز تاکید کرد مسکو در تعیین راهبرد نظامی و سیاست خارجی خود مسئله استقرار سامانه ضدموشکی تاد در کره جنوبی را مد نظر قرار خواهد داد چرا که مقامات روس معتقدند استقرار این سامانه به وخامت اوضاع امنیتی منطقه منجر خواهد شد.

اولیانوف در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی تصریح کرد: بدون تردید ما همه این تحرکات را در تدوین سیاست خارجی کشورمان در نظر خواهیم گرفت و در تعیین راهبرد نظامی کشورمان نیز آن را لحاظ خواهیم کرد.

علاوه بر روسیه، مقامات چین نیز معتقدند استقرار سامانه ضدموشکی تاد در کره جنوبی به کاهش تنشهای کنونی و تقویت صلح و ثبات در منطقه کمک نخواهد کرد بلکه برعکس منافع امنیتی راهبردی کشور آنها را مختل خواهد کرد. روسیه و چین که هدف از استقرار این سامانه را در کره جنوبی تلاش آمریکا برای جاسوسی و رصد تحرکات این دو کشور می دانند، بیم آن دارند که اجرای این طرح ضدموشکی کره شمالی را به توسعه برنامه های موشکی بالستیکی و همچنین تقویت زرادخانه هسته ای خود تحریک کند.

پیونگ یانگ از زمان اولین آزمایش هسته ای خود در سال دو هزار وشش تا کنون پنج بار با تحریم های سازمان ملل متحد مجازات شده است. شدیدترین تحریم های اعمال شده بر ضد پیونگ یانگ توسط شورای امنیت به مارس گذشته بر می گردد. شورای امنیت سازمان ملل متحد در این تاریخ در  واکنش به آزمایش هسته ای و همچنین پرتاب موشک بالستیک کره شمالی  یک رشته تدابیر جدید بر ضد این کشور وضع کرد اما پیونگ یانگ پس از این تاریخ نیز چند بار اقدام به شلیک موشک های کوتاه و میان برد کرده است.

مقامات واشنگتن و سئول که از ماه ها پیش مذاکرات خود را درباره استقرار سامانه موشکی آمریکایی تاد در کره جنوبی آغاز  کردند درباره تاثیر بازدارندگی این سامانه ابراز اطمینان کرده اند این در حالی است که کارآیی سامانه ضدموشکی تاد که برای رهگیری و انهدام موشک های بالستیک در ارتفاع چهل تا یکصد و پنجاه کیلومتری طراحی شده، توسط برخی کارشناسان زیر سوال رفته است چرا که کره شمالی صدها موشک کوتاهبرد که در ارتفاع به مراتب پائینتر پرواز می کنند، در اختیار دارد.
 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها