دسترسی عمومی به داده‌های تلسکوپ پن استارز

دسترسی عمومی به داده‌های تلسکوپ پن استارز
پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 - 12:02

تلسکوپ قدرتمند Pan-STARRS که حجم عظیمی از داده در مورد اجرام سماوی و نقشه های کیهانی را گردآوری کرده است، داده های خود را در دسترس عموم قرار می دهد.

العالم - گوناگون


در سال ۲۰۱۰ تلسکوپ پیمایش پانورامیک  و سیستم واکنش سریع (Pan-STARRS) راه اندازی شد و به سمت آسمان نشانه رفت. این سیستم که مجهز به بزرگ‌ترین دوربین نجومی جهان در دنیا است، و رزولوشن ۱٫۴ گیگاپیکسل دارد، طی چهار سال در طول موج های مختلف بارها آسمان را اسکن کرده است. طی آن زمان داده های گسترده ای در اندازه ۲ پتا بایت گردآوری کرده است و اکنون  دانشمندان در تلاش هستند تا این اطلاعات در دسترس عموم قرار گیرد.
رصدخانه Pan-STARRS1 بر فراز هالکالای هاوایی، آسمان را از پنج فیلتر مختلف در طیف نور مرئی و نزدیک مادون قرمز رصد می‌کند. با هرکدام از این فیلترها ۱۲ بار اسکن می‌کند و به این ترتیب قادر است هر شی متحرک، متغیر یا گذرا را شکار کند، مخصوصا سیارک هایی که احتمال بالقوه تصادف با زمین را دارند.
دکتر کن چمبرز می گوید ” Pan-STARRS اکتشافات بسیاری در مورد اشیای نزدیک به زمین و کمربند کوپر در منظومه شمسی تا سیارات تنهای بین ستاره‌ای انجام داده است. این تلسکوپ توانسته است نقشه سه بعدی از غبارهای موجود در کهکشان ما تهیه کند و جریان جدیدی از ستارگان کشف کرده و همین‌طور نوع جدیدی از انفجار ستارگان در کوازارهای دوردست یافته است.”
نتیجه نهایی داده هایی از ۳ میلیارد منبع مختلف همچون ستارگان، کهکشان ها، و سایر اجرام سماوی است. همه این اطلاعات در آرشیو میکولسکی برای تلسکوپ های فضایی(MAST) نگه‌داری می شود که شامل داده هایی از ماموریت هایی مانند هابل، کپلر، گالکس و سایر طرح های ناسا از دهه ۱۹۷۰ می شود.
داده های Pan-STARRS1 به افراد این امکان را می‌دهد که به میلیون ها تصویر و کاتالوگ دسترسی پیدا کند. به این ترتیب دانشجویان و حتی مردم عادی در سراسر دنیا قادر خواهند بود اکتشافات بسیاری انجام دهند.
 

منبع : click

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها