نیویورک‌تایمز:

ترامپ چه طرحی برای آمریکایی‌های زندانی در ایران دارد؟

ترامپ چه طرحی برای آمریکایی‌های زندانی در ایران دارد؟
پنج‌شنبه 19 اسفند 1395 - 12:19

نیویورک‌تایمز در مطلبی به این پرسش پرداخت که ترامپ چه طرحی برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران دارد.

العالم - آمریکا

وبسایت نیویورک‌تایمز در مطلبی مدعی شد: سرنوشت دست‌کم 7 فرد خارجی در ایران مبهم است. 5 نفر از آن‌ها شهروندان آمریکا هستند. 4 نفر از این افراد پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران بازداشت شدند.
ترامپ در زمان رقابت‌های انتخاباتی وعده داد موضوع زندانیان را حل و فصل کند؛ اما پس از مراسم تحلیف، کمتر به آن پرداخته است.
رئیس‌جمهور آمریکا بارها از توافق هسته‌ای به شدت انتقاد کرده و آن را به عنوان پاداشی به ایران معرفی کرده است. او در زمان کاندیداتوری خود وعده داد رابرت لوینسون -- یک آمریکایی و مأمور سازمان سیا که 10 سال در ایران مفقود است -- را به خانه بازگرداند. مقامات ایران درباره لوینسون اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.
باتوجه به اینکه ترامپ بار‌ها تاکید کرده است دولت "باراک اوباما" برای آزادی زندانیان آمریکایی به ایران "رشوه" پرداخت کرده و او هرگز حاضر به پرداخت رشوه نیست، کسی نمی‌داند رئیس جمهور جدید آمریکا چه برنامه‌ای برای آزادی زندانیان آمریکایی در سر دارد. دستیاران اوباما پرداخت پول به ایران -- که به حدود 1.7 میلیارد دلار بالغ شد -- را حل و فصل تصادفی یک بدهی قدیمی نامیدند؛ توضیحی که با بدبینی منتقدان -- و حتی برخی از حامیان دولت -- روبرو شد.
در دوران ریاست جمهوری اوباما، تعاملات سیاسی زیادی با ایران صورت گرفت. "جان کری"، وزیر امور خارجه اوباما، نیز بار‌ها با "محمدجواد ظریف"، همتای ایرانی‌اش، درباره مسائل گوناگون مذاکره کرد. این ارتباط، نقش مهمی در آزادی 5 زندانی آمریکایی در سال 2016 ایفا کرد.
در نقطه مقابل، به نظر نمی‌رسد دولت ترامپ به تقویت چنین ارتباطی علاقمند باشد. "رکس تیلرسون"، وزیر امور خارجه ترامپ و جانشین جان کری هنوز با موضوع پر کردن مناصب خالی مشغول است.
تداوم قرار گرفتن نام ایران در میان ۶ کشور عمدتا مسلمانی که اتباع آنها از ورود به خاک آمریکا منع شده‌اند نیز، به گفته فعالان ایرانی-آمریکایی، تنها به وخیم‌تر شدن اوضاع منجر شده است. ایران -- که این ممنوعیت را توهین‌آمیز نامیده است -- با ممانعت از ورود بیشتر آمریکایی‌ها، اقدامات واشینگتن را تلافی کرده است.
به گفته یک فعال ایرانی-آمریکایی، اشکال کار اینجاست که هیچکس درباره سیاست دولت ترامپ چیزی نمی‌داند. وی افزود شرایط حاکم بر زندانیان آمریکایی در ایران، واقعاً به یک برزخ شبیه است.

پربیننده ترین خبرها