کشت سیب‌زمینی در مریخ امکان‌پذیر شد

کشت سیب‌زمینی در مریخ امکان‌پذیر شد
شنبه 21 اسفند 1395 - 10:29

محققان پس از سال ها بررسی دریافتند که کشت سیب زمینی در سطح مریخ امکان‌پذیر است؛ همچنین این گیاه قادر است در سخت‌ترین شرایط سطح زمین رشد کند.

العالم - گوناگون
محققان با شبیه‌سازی شرایط سطح مریخ درون یک CubeSat که توسط مهندسان دانشگاه فناوری و مهندسی لیما در پرو ساخته شده است، توانستند در این شرایط سیب‌زمینی کشت کنند.
محققان شرایط روز و شب مریخ، دمای محیط، فشار هوا و ترکیبات اتمسفر این سیاره را شبیه‌سازی کردند و به منظور بررسی تاثیر این عوامل بر رشد سیب زمینی، حسگرهایی را درون محیط قرار دادند.
مهم ترین هدف این تحقیقات، بررسی امکان کشت محصولات کشاورزی در سطح مریخ است. به اعتقاد محققان اگر گیاهان بتوانند در این شرایط شبیه‌سازی شده رشد کنند، در سطح مریخ نیز رشد و ادامه حیات آن‌ها امکان‌پذیر است.
ژنوم سیب‌زمینی بسیار پویا است و قابلیت انطباق‌پذیری بالایی دارد. محققان پیش از این با استفاده از مهندسی ژنتیک انواعی از سیب زمینی را تولید کردند که در خاک شور و شرایط سخت به سادگی رشد می‌کند. نتیجه تحقیقات گذشته زمینه را برای شبیه‌سازی شرایط آب و هوایی مریخ فراهم کرد.
در حال حاضر محققان به دنبال شناسایی حداقل شرایط لازم برای ادامه حیات سیب زمینی و مناسب‌ترین گونه‌های این گیاه برای کشت در مریخ هستند.

منبع : ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها