طرح پوتین برای افغانستان، طالبان و آمریکا در منطقه

طرح پوتین برای افغانستان، طالبان و آمریکا در منطقه
شنبه 21 اسفند 1395 - 12:56

پروجکت سیندیکیت نوشت: پوتین اعتقاد دارد با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در افغانستان، آمریکا برای خلاص شدن از جنگ افغانستان نیازمند مسکو خواهد بود.

 العالم-اروپا
 وب سایت پروجکت سیندیکیت در گزارشی خاطرنشان کرد:‌ در دهه 1980، «رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا از اسلام به عنوان ابزار ایدئولوژیک برای برانگیختن مقاومت نظامی علیه شوروی استفاده کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: ‌سازمان سیا بسیاری از مجاهدین افغان در آن دوران را آموزش و مسلح کرد، مجاهدینی که بعدها طالبان و القاعده از آن متولد شد.

این پایگاه تحلیلی نوشت: روسیه این روزها دقیقاً از همان منطق برای توجیه همکاری با طالبانی که در حال مبارزه با دولت بی‌سامان مرکزی کابل است، استفاده می‌کند.

پوتین امیدوار است که هزینه‌های قابل توجهی برای آمریکا بدلیل حفظ پایگاه‌های نظامی در افغانستان در جهت حفظ قدرت در جنوب غربی و مرکز آسیا، وارد کند.

پروجکت سیندیکیت نوشت: براساس توافقنامه امنیتی با دولت کابل، آمریکا قادر است حداقل 9 پایگاه خود را در نزدیکی روسیه حفظ  کند، اقدامی که به قول ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در افغانستان قابل تحمل نخواهد بود.

بنابر این گزارش، پوتین به دنبال این است که صفحه شطرنج ژئوپلیتک خود را با امید برای بدست آوردن امتیازی برای کاهش تحریم‌های اقتصادی فلج‌کننده آمریکا و ناتو، گسترش دهد.

در این گزارش آمده است:‌ پوتین اعتقاد دارد با تبدیل شدن به بازیگر اصلی در افغانستان، آمریکا برای خلاص شدن از جنگ افغانستان نیازمند مسکو خواهد بود. این استراتژی با نگاه پوتین در سوریه که روسیه را تبدیل به بازیگر اصلی کرد،‌ منطبق است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها