ادامه تردید شل برای خرید نفت ایران با وجود کاهش تحریم ها

ادامه تردید شل برای خرید نفت ایران با وجود کاهش تحریم ها
شنبه 21 اسفند 1395 - 13:18

با وجود کاهش تحریم ها، شرکت نفتی شل هنوزهم برای خرید نفت از ایران مردد است.

به نقل از رویترز؛ پس از کاهش سال گذشته تحریم ها، رویال داچ شل تنها سه محموله نفت ایران را خریداری کرده است ،  که بخش کوچکی از مقداری است که قرار بود خریداری شود، و این یکی از نشانه های مشکلات قانونی و قیمت بالا است مانع مبادلات تجاری می شود.

این شرکت انگلیسی-هلندی برای کاهش خرید، که در گزارش سالانه خود اعلام شد، دلیلی ارائه نکرده بود و همچنین از هرگونه اظهار نظر بعدی، خودداری کرد.

اما منابع بازار نفت می گویند نفت ایران،  اغلب بیش از حد گران است و در هر صورت، باقی ماندن تحریم ها، تجارت با جمهوری اسلامی را به یک میدان مین قانونی ، تبدیل می کند.

به عنوان مثالی از مشکلات مربوط به تحریم ها، فایل های شل، نشان داد زمانیکه کارکنان آن بلیط هایی را از خطوط هوایی ایران خریداری کرده بودند، مجبور به علنی کردن مبلغ همان چند صد دلار شدند.

پس از توافق هسته ای ایران، اتحادیه اروپا در ژانویه 2016، تحریم های ایران را کاهش داد و همچنین ایالات متحده آمریکا، برخی از موانع مبادلات تجاری با دلار را برداشت، حرکتی که به ایران اجازه داد تا صادرات نفتی خود را به شدت افزایش دهد.

اما درحالیکه مبادلات تجاری با خریداران اروپایی و آسیایی افزایش یافته بود، بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی، بخاطر تردید در صلاحیت قانونی ایالات متحده، در مورد خرید نفت ایران، محتاط بودند.

ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران گفته بود که تحریم ها مانع از همکاری در زمینه انرژی با شرکت های آمریکایی می شود.

از بین شرکت های بزرگ نفتی، سال گذشته فقط توتال بود که در حجم قابل مقایسه ای با  میزان قبل از تحریم، مواد خام از ایران خریداری کرده بود. بزرگترین شرکت نفتی فرانسه در پی قطعی کردن قرارداد جدیدی با تهران برای گسترش ذخایر نفت و گاز است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها