تفاهمنامه ایران و "جایکا" برای حفاظت از سواحل جنوب

تفاهمنامه ایران و
شنبه 21 اسفند 1395 - 13:38

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست جزئیات پروژه جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در سواحل جنوبی کشور را تشریح کرد و گفت: در ایران 5800 خط ساحلی، چهار استان ساحلی جنوبی و سه استان ساحلی شمالی وجود دارد.

العالم-ایران
 پروین فرشچی در مراسم امضای سند همکاری پروژه «تدوین و اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در سواحل جنوبی جمهوری اسلامی ایران» میان سازمان حفاظت محیط زیست و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)، اظهار کرد: از دو سال پیش با همکاران جایکا روی این موضوع که برای یکی از استان‌های ساحلی ایران برنامه‌ جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست را انجام دهیم، جلسات متعددی داشتیم. در این جلسات برنامه‌ریزی روی این تفاهم‌نامه صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه این تفاهمنامه بین معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه تخصصی بین‌المللی جایکا انجام می‌شود، گفت: ایران دارای سواحل طولانی است و با احتساب جزایر، حدود 5800 کیلومتر خط ساحلی دارد. همچنین با توجه به اینکه چهار استان ساحلی جنوبی و سه استان ساحلی شمالی برای ما مهم هستند، تصمیم گرفتیم در یکی از این استان‌ها پروژه جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست را اجرایی کنیم.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در این پروژه با یک پشتوانه علمی، گونه‌ها و زیستگاه‌ها و عوامل تهدیدی آنها را شناسایی می‌کنیم، افزود: به دنبال این اقدام برنامه جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست را اجرایی می‌کنیم. در کشور ما مدیریت سواحل توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود ولی تاکنون این اقدام در سطح استانی انجام نشده است. این پروژه می‌تواند کمکی برای مدیریت جامع سواحل در ابعاد استانی باشد.

فرشچی با اشاره به اینکه در این پروژه پهنه‌بندی فضایی و رویکرد اکوسیستمی وجود دارد، اظهار کرد: تیم‌های تخصصی از سازمان محیط زیست، از استان هرمزگان و از طرف کشور ژاپن برای تهیه و اجرای این برنامه وجود دارند. همچنین متخصصین مرتبط با رشته‌های مورد نیاز برای پروژه از جمله در بخش اطلاعات جغرافیایی، اکولوژی و سنجش از راه دور شناسایی و استخدام می‌شوند.

وی با بیان اینکه بعد از امضای این تفاهمنامه تهیه برنامه جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست استان هرمزگان آغاز می‌شود، گفت: پس از تهیه برنامه، مرحله اجرا شروع می‌شود. در پروژه‌های بین‌المللی معمولا برنامه‌ریزی می‌شود و برنامه اجرایی تهیه نمی‌شود. آنچه در این پروژه به آن توجه کردیم آن است که بعد از تهیه برنامه جامع، یک برنامه عمل و اجرا نیز داشته باشیم تا نقشه راه را به ما نشان دهد که اقدامی نو نسبت به سایر پروژه‌ها محسوب می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در سواحل جنوبی ایران در ابتدا در استان هرمزگان به صورت پایلوت اجرایی می‌شود، گفت: این طرح را در سایر استان‌های ساحلی نیز اجرایی خواهیم کرد. همچنین متخصصینی که از استان و در سطح ملی و جایکا حضور دارند تیم قوی تشکیل می‌دهند تا در ادامه برای سایر کشورهای عضو از جمله کویت، امارات، بحرین و قطر نیز این طرح‌ها را اجرایی کنند.

فرشچی با بیان اینکه بعد از تعطیلات سال نو این طرح اجرایی می‌شود، در مورد انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت این طرح، گفت: طبق مطالعه ما در هرمزگان فعالیت‌های متعددی انجام می‌شود و این استان تنوع زیستی بالا و سواحل گسترده‌ای دارد. همچنین به دلیل غرابت با استان سیستان و بلوچستان از اکوسیستم‌های مشابهی برخوردار هستند به همین دلیل ترجیح دادیم طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست ابتدا در استان هرمزگان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تهیه برنامه جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوبی کشور تا سه سال ادامه دارد، افزود: بعد از این مدت پروژه اجرایی می‌شود. برای اجرای این طرح منابع مالی زیادی نیاز داریم و سعی داریم علاوه بر بودجه ملی به دنبال تامین منابع مالی از محل‌های دیگر از جمله تسهیلات جف و یونیدو خواهیم بود.

ایسنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها